Motor

Nissan Interstar är möjligheternas arbetsfordon

Nissan Interstar finns i många versioner, som gör det möjligt att skräddarsy fordonet efter de egna önskemålen. Foto: Nissan

Den utgående modellen av Nissan Interstar säljs med olika karosslängder och påbyggnadsmöjligheter, och det kan vara fyndläge för dig som behöver ett beprövat fossildrivet yrkesfordon. En helt ny modell med elektrisk drivlina är på väg ut till handlarna, och då lär priset blir betydligt högre.

Nissan har valt att satsa på en ovanligt bred produktportfölj när det gäller deras transportbil Interstar, som kan fås i nästan vilket utförande som helst.

Att ha så många alternativ att välja mellan kan vara utmanande för den som inte har en klar bild av vilket fordon som passar bäst för den egna verksamheten, men samtidigt är det en stor fördel att kunna laborera med olika mått och drivlinor.

För den som behöver lasta mycket och tungt passar troligtvis de bakhjulsdrivna versionerna bäst. Dessa finns i olika längder, höjder och har en lastkapacitet på upp till 17 kubikmeter, och det går även att få dubbelmontage för att klara ytterligare laster.

De framhjulsdrivna syskonmodellerna finns i flera längder och höjder, med en lastvolym på upp till 14,8 kubikmeter, medan den så kallade plattformskupén är avsedd för de som vill skräddarsy sitt fordon med olika typer av påbyggnader.

Förarmiljön är enkel att använda tack vare att många knappar finns kvar. Foto: Nissan

Dessutom finns det en uppsjö med versioner av framhjulsdrivna enkel- och dubbelkupéchassin samt bakhjulsdrivna dito. Nissan har också satsat på att erbjuda färdigbyggda alternativ, vilket innebär att köparen kan använda sitt fordon direkt efter leverans.

Detta gäller de versioner som kallas Dropside och som är en vanlig lastbil samt Tipper som har ett flak som kan tippas upp till 45 grader. Box Van är, som namnet antyder, ett skåp som beroende på utförande kan rymma upp till 22 kubikmeter och som även kan förses med bakgavellyft.

Interstar har en dieselmotor med dubbelturbo som är nyutvecklad för att vara bränslesnål och kraftfull. Motorn finns med effektuttagen 150, 165 eller 180 hästkrafter, där alla uppfyller Euro6D-full.

Som standard är Interstar utrustad med 6-växlad manuell växellåda, medan en 6-växlad automatisk låda är tillval för motorerna med 150 och 180 hästkrafter.

De bakhjulsdrivna versionerna har differentialspärr för att förbättra framkomligheten på hala vintervägar. Kraftuttaget är ett tillval för den som vill kunna driva pumpar, vinschar eller kranar.

Interstar är utrustad med olika elektroniska hjälpmedel, som Trailer Sway Assist för att minska risken för att släpet börjar gunga i sidled. Det finns även en högupplöst backkamera med display integrerad i backspegeln och krockkuddar för föraren och passagerarna, samt en rejäl stålvägg mellan passagerarutrymmet och lastutrymmet. Fordonet har filbytesvarnare, hjälp vid start i backe, antisladdsystem samt dödavinkelvarnare.

Interstar har ett serviceintervall på 4000 mil km eller vartannat år, vilket borgar för lägre rörliga driftskostnader.

Inom kort lanseras en ny helelektrisk version med en räckvidd på upp till 460 kilometer samt en mer bränsleeffektiv dieselversion, som ska dra 1,5 liter mindre per 100 kilometer.

/Peter Fredriksson

Nissan Interstar

Plus
Interstar finns i många utföranden
Kan levereras med färdiga påbyggnader
Minus
Ingen elektrifiering
Hög malusskatt
Fakta: Nissan Interstar 2024
Pris: från 315690 kronor exklusive moms (kampanj)
Motor: Fyrcylindrig diesel, 2.3 dCi
Max effekt hk: från 150
Max vridmoment Nm: 385
Bränsleförbrukning l/100km blandad: 9,1 (manuell)
Längd, exklusive dragkrok mm: från 5549
Bredd mm: 2070
Höjd mm: från 2301
Max last kg: från 1436