Byggprojekt

EU ger klartecken för jätteprojektet i Göteborgs hamn

Göteborgs Hamn
har nu det sista hindret passerats för att kunna starta igång projekt Skandiaporten. Foto: Göteborgs Hamn

EU ger klartecken för farledsfördjupning i Göteborgs hamn, projekt Skandiaporten. Göteborgs Hamn avropar nu det sedan tidigare förberedda avtalet med NCC som rör kajförstärkningsdelen i jätteprojektet.
Affären är en totalentreprenad i samverkan på uppdrag av Göteborgs Hamn. Ordervärdet är drygt en miljard kronor.

Projektet har länge legat i startgroparna, men inväntat klartecken från EU-kommissionen. Eftersom den svenska staten är delfinansiär har EU behövt granska det hela så att det inte rör sig om ”otillbörligt statsstöd”. 

– Under cirka tre år har vi nu gemensamt i partnering färdigställt detaljprojekteringen för projektet Skandiaporten och är redo för nästa fas. Det känns tryggt med all den kunskap vi nu byggt upp tillsammans med NCC och det är med både förväntan och spänning vi ger oss in i byggfasen. Samtidigt har vi stor ödmjukhet inför de utmaningar som ett så komplicerat projekt medför. Det här skall bli kul, säger Jan Andersson, projektledare Skandiaporten, Göteborgs Hamn AB.

Skandiahamnen ska förberedas för att kunna ta emot större fartyg. Göteborgs hamn ansvarar för en del av projektet, vilken NCC har tilldelats, och den andra delen hanteras av Sjöfartsverket. Det senare delprojektet avser muddring och fördjupning av farleden och har under en längre tid inväntat beslut från EU-kommissionen om statsstöd. Beslut är nu fattat och produktionsfasen nu kan starta.

Skandiahamnen i Göteborg
Skandiahamnen. Foto: NCC

Skandiahamnen är i drift under ombyggnationen

NCC:s uppdrag omfattar bland annat ombyggnation av Skandiahamnens kaj med ny frontspont, omfattande pålningsarbeten, installering av en ny kranbalk och nya system för el, vatten och dagvatten. Flera moment är tekniskt utmanande, till exempel undervattensgjutning och avancerad grundläggning i det befintliga hamnområdet. Hamnen fortsätter att vara i drift, vilket kräver tät dialog med andra verksamheter för att inte påverka transporter, lastning och lossning.

Arbetet med planering och projektering av projektet inleddes 2020. Byggstart sker omgående och beräknas vara färdigställt första kvartalet 2028.

Ordervärdet uppgår till drygt en miljard kronor och orderregistreras i fjärde kvartalet 2023 i affärsområde NCC Infrastructure.

Projekt Skandiaporten

  • Planerad fördjupning: Från 13,5 upp till 17,5 meters maximalt fartygsdjupgående.
  • Dimensionerande fartyg: Längd 430 m, bredd 65 m och ett djupgående på 17,5 m.
  • Budget: 2,8 miljarder kronor (2017 års kostnadsläge), varav Göteborgs Hamn AB (Göteborgs kommun) står för 1,25 miljarder kronor. Göteborgs Hamn AB har tidigare även delgivits EU-stöd för delar av projekteringen via fonden Connecting Europe Facilities.
  • Muddringsbehov: cirka 11 miljoner kubikmeter.
  • Tidplan: Byggstart kajförstärkning: feb-mars 2024.
  • Muddringsarbeten farleden: Q3 2026.
  • Färdigställande: Q42027/Q12028.

    Källa: Göteborgs Hamn