Nyheter

Nattlig slussfärd mot Citybanan

Mitt i natten påbörjades arbetet med att frakta ett 100 meter långt stålskal till Citybanan. Centimeterprecision var det som gällde för att lirka skalet genom Södertälje sluss.

— Det var ett precisionsarbete som tog lite tid men när väl alla justeringar var klara gick själva transporten genom slussen på 20 minuter, säger Lars Lindholm, projektledare för delprojekt Söder, Citybanan, i ett pressmeddelande.

Det var inte många centimeter till godo när det 100 meter långa, 20 meter breda och 10 meter höga stålskalet skulle fraktas från Södertälje hamn. Skalet, som är en av tredelar till en sänktunnel i Söderström, är egentligen bredare än slussen i Södertälje. Lösningen blev att frakta skalet ovan kanten på slusskajen.

Tre timmar tog det nattliga arbetet att frakta stålskalet. Efter passagen genom Södertälje sluss väntade frakt till Underås för betongarbeten. Våren 2011 räknar projektledningen med att samtliga tre stålskal som ska fraktas genom slussen under det kommande året ska vara färdiggjutna och klara att fogas samman på botten av Söderström.