I början av året fick finska Trafikledsverket uppdraget att utreda möjligheterna till en fast förbindelse mellan Umeå och Vasa. Nu säger en finsk minister till P4 Västerbotten att förbindelsen kommer att vara på plats senast 2040.
Frågan om en fast förbindelse över Kvarken är inte direkt ny utan har diskuterats på båda sidor av Östersjön under många år. Men i Finland har diskussionen de senaste åren intensifierat – bland annat på grund av Nato-inträdet – och vid årsskiftet sköt finska regeringen till 200 000 euro till Trafikledsverket för att utreda bygget av en förbindelse mellan Umeå och Vasa, en utredning som beräknas ta cirka ett år. Joakim Strand, Europa- och ägarstyrningsminister i Finland, säger nu också till P4 Västerbotten att det verkligen är dags för en bro mellan länderna.
– Vi har hundratals år av gemensam samverkan mellan Österbotten och Västerbotten, vi har varit en del av samma land och vi är i dag närmare än någonsin. Vi har alltid sysslat med handel och sjöfart genom historien, förbindelsen borde redan ha varit på plats, men låt oss nu jobba tillsammans så är den är på plats före 2040, säger han.
Pengar inte problemet
Det ska enligt P4 Västerbotten finnas möjligheter att söka finansiering för en förbindelse från både EU-fonder och Nato. Och Joakim Strand tror inte pengarna är några problem.
– Pengar är inte problemet, problemet är att ha en modell som gör det här hållbart. Jag lever inte i en sån villfarelse att det är Helsingfors, Stockholm eller EU som ensam ska finansiera det här, det kommer att bli ett pussel. Men jag är övertygad om att vi kommer att lyckas.
Ökat krav på försörjningsberedskap
Enligt vad bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) sa till samma kanal i februari så är en förbindelse mellan länderna inget som är prioriterat.
Sedan Finland blev medlem i Nato har också kraven på bättre försörjningsberedskap ökat för landet. Om något skulle inträffa på Östersjön så blir Finland starkt beroende av förbindelsen till Sverige. Enligt P4 Västerbotten är det olika dragningar för bro- och tunnelsträckor som diskuteras i utredningen. Överfarten beräknas blir mellan sex och åtta mil lång.