Nyheter

Miniflygplan utan förare spanar in nya E6

Statens vegvesen i Norge tar hjälp av ett förarlöst flygplan för att bestämma var nya vägen E6 ska gå i Gudbrandsdalen.

Tidigare har den norska motsvarigheten till svenska Vägverket använt helikopter för att kartlägga terrängen när man ska bygga en ny väg.

Den här gången valde vegvesendet en billigare lösning — ett förarlöst flygplan i ministorlek, bara 70 centimeter i diameter, en vikt på 1,1 kilo och med inbyggda gyroskop, magnetometer, accelerometer plus sensorer som mäter lufttryck, fuktighet och temperator. Den har GPS, kompass samt infraröda kameror. Bild- och annan information skickas via länk ner till marken.

Farkosten, med batteridrivna motorer, kan styras både manuellt och autonomt. Räckvidden är mellan 500 och 2000 meter, flygtiden utan batteribyte 10-40 minuter, avhängigt av nyttolast, väderförhållanden och typ av uppdrag, skriver den norska tidningen Teknisk Ukeblad.

Flygplanet, som har fyra rotorer, kallas på fackspråk för ”quadrokopter”.

Företaget som utför det förarlösa flyguppdrag i Gudbrandsdalen heter Aerovision och hör hemma i Fornebu utanför Oslo.