Nyheter

Lyfte hobbyn till eget företag

Marcus Dahlqvist. Foto: Anna Sjöström.

Drönaroperatör lyfts ofta fram som ett framtidsyrke inom bygg- och anläggningsbranschen.

Tekniken gör det möjligt att använda drönare för exempelvis inspektioner, mätningar och felsökningar.

– Och utvecklingen har bara börjat, säger drönaroperatören Marcus Dahlqvist. 

Han började flyga drönare för ungefär fem år sedan och det är en hobby som hänger ihop med några av hans övriga intressen: foto, film, redigering och teknik.

För cirka tre år sedan valde Marcus Dahlqvist att säga upp sig från jobbet som vedspismontör och starta eget, Drone Skyview, med bas i Norrtälje.

– Jag tänkte att det måste gå att jobba som drönaroperatör på heltid. Starten var tuff, många såg fortfarande drönare som en leksak. Men nu har fler fått upp ögonen för nyttan och jag får jag mer och mer arbete. Det senaste året har det exploderat.

Han driver företaget själv, men vid behov tar han in andra drönaroperatörer. Vissa jobb kräver också att man är två; en som flyger drönaren och en kameraman, eller av säkerhetsskäl.

Kunderna finns i flera branscher. Dels handlar det om filmer där företagare vill visa sin verksamhet eller produkter i olika sammanhang och han har exempelvis varit utomlands och filmat båttävlingar.

Han gör också jobb för privatpersoner, mäklare, fastighetsägare, bygg- och anläggningsbolag.

De olika drönarna har olika funktioner och tekniken gör det möjligt att förutom att filma och fotografera, bland annat mäta värmeförluster med värmekamera, inspektera tak, ta foton som går att använda för att skapa 2D- och 3D-kartor över stora områden, mäta marknivåer och mäta volymer på upplag.

– Intresset från byggbranschen var svalt när jag började, men nu tycker jag att det lossnat. Kanske beror det på att digitaliseringen ökar. Säkerhet är också en viktig aspekt och fler och fler inser att det är säkrare och enklare att skicka upp en drönare för att inspektera ett tak, än en person, säger Marcus Dahlqvist.

Företaget har kunder över hela Sverige och även utomlands och en stor del av arbetet består i att efterarbeta informationen han får från flygningarna, till exempel att skapa mätrapporter eller klippa ihop en film.

– Det är ett fritt jobb och variationen är det bästa med jobbet. Det är väldigt roligt och givande att vara ute och träffa människor och se nya platser.

Finns det några nackdelar med jobbet?

– Att det tar väldigt lång tid att få svar på om jag får flyga över vissa områden, det är många restriktioner. Jag förstår absolut att det inte är möjligt att flyga överallt, men att vänta i flera veckor på ett svar känns ibland orimligt. Vädret kan också ställa till det med planeringen och jobb måste avbrytas eller flyttas fram.

Han fortsätter:

– Att vara ute och söka efter människor är också tufft. Det är tufft eftersom det ofta är långa dagar, man är ute på kvällar och nätter och man känner en stress, en förhoppning, över att allt ska gå bra.

För en del av det jobb han gör är sök och räddning, då han använder drönare med värmekamera för att leta efter försvunna personer. Han jobbar då ideellt för till exempel Missing People, polisen eller räddningstjänsten.

– Jag hjälper gärna till när jag kan och med drönare går det betydligt snabbare att söka av ett område än att göra det till fots.

Vad krävs för att man ska passa som drönaroperatör?

– Att man är intresserad av teknik och att man flyger mycket. Det krävs minst 25 flygtimmar för att få söka tillstånd för kommersiell drönaroperatör och teckna försäkringar för både piloter och utrustning. Sedan måste man också ha koll på alla tillstånd och regler. Som företagare kan man exempelvis söka andra tillstånd än privatpersoner, säger han.

Hur ser du på den framtida teknikutvecklingen?

– Tekniken går framåt och det gör den ganska fort, jag ser mer än gärna att det kommer mer användbar teknik till drönare som sensorer (kameror) men även drönare med längre flygtid än i dag. Sen måste regler och tillstånd följa efter i tekniken för att det skall fungera bättre för oss som jobbar med detta.

Hur kommer jobbet att förändras med ny teknik som kommer?

– Drönare blir mer och mer automatiserade så jag tror det blir lättare och lättare att hantera en drönare i framtiden för en operatör, om du ens kommer att behöva hantera den? Redan i dag kan du sitta på kontoret och planera en flygrutt för att sedan trycka på start ute på fältet så sköter den sig självt. Som drönaroperatör tror jag ändå inte det kommer förändras så avsevärt mycket, inte inom en snar framtid i alla fall, i så fall är det mer ny teknik att lära sig, mer kurser/utbildningar att genomföra möjligen. Mjukvaruprogrammen utvecklas också, det är de som tar fram den fulla potentialen hos en drönare.