Efterfrågan på modulbyggander är stor och på Moelven produceras det som aldrig förr.
Nu satsar de på att öka kapaciteten på fabriken i Säffle med hjälp av robotar.
– I år räknar vi med att producera 5 000 moduler, och det är nivåer vi aldrig tidigare varit i närheten av, säger Johan Samuelsson, vd för Moelven Byggmodul AB.
De har märkt av en ökad efterfrågan under de senaste åren, och under 2015 accelererade den till nivåer som aldrig förr.
De många flyktingarna som kommer till Sverige är en del av förklaringen, men Johan Samuelsson tror främst att den ökade efterfrågan beror på urbaniseringen och ett stort generellt behov av bostäder i storstäderna samt en ökad kunskap om moduler.
– Nu finns det många referensobjekt ute på marknaden och kunderna ser vad det handlar om och att det fungerar, säger han.
Den ökade efterfrågan finns i alla deras segment: manskapsbodar, hyrmoduler för exempelvis tillfälliga förskolor och skolor, bostäder och projekt som permanenta skolor.
Under 2015 satte Moelven Byggmodul rekord i sina fyra fabriker i Sverige med 4 400 moduler.
– Vi var uppe i vår maxkapacitet under förra året. I år räknar vi med 5 000, och det är nivåer vi aldrig tidigare varit i närheten av. Det är tack vare utbyggnaden av en produktionslinje i fabriken som vi kommer att klara det. Året efter räknar vi med 6 000 moduler.
Utbyggnaden består primärt av att den produktionslinje som byggdes förra året förlängs och blir dubbelt så lång samt förses med robotar.
– Det ökar vår konkurrenskraft och vi följer kundernas utveckling, så att de får det de behöver när de behöver det. Våra kunder är inne i en stor investeringsfas och vi ska se till att vi håller samma takt, säger Johan Samuelsson.
Den nya linjen, som börjar byggas ut i maj, är framför allt inriktad på tillfälliga hyrmoduler. Den innehåller bland annat en vägglinje som får en helautomatiserad station för regling och skivmontering för väggar.
– Så mycket som möjligt ska automatiseras, men samtidigt får linjen inte vara för nischad, man måste kunna ställa om vid ändrade krav eller byggnormer.
Produktionslinjen är utformad efter inspiration från bilindustrin.
– Detta är industrialisering av träbyggeri i praktiken. Detta sätt att bygga väggar på i en modern modulproduktion är vad vi känner till helt unik. Skivorna läggs på med robotar som hanterar information från ritningar. Isolering, elmontage och utvändig panel monteras fortsatt manuellt, säger Samuelsson.
Utbyggnaden kommer att göras sex steg med en investering på 72 miljoner kronor, där de första fyra etapperna, med en ram på 38 miljoner, nu är beslutad och ska byggas i sommar.
Målet är att linjen ska vara helt utbyggd i mars nästa år och till dess kommer man också att behöva anställa mellan 30 och 40 personer.
Hur ser ni på de närmaste åren, tror ni att efterfrågan kommer att vara fortsatt lika hög?
–Vi ser i dag ingen avmattning inom något av våra affärsområden de närmaste åren. Stabilast gällande efterfrågan över tid är bostäder medans övriga projekt, manskapsbodar och hyrmoduler är mer konjunkturkänsliga. Vi räknar alltså med god efterfrågan minst två till tre år till.