På fredagen lämnade LKAB ytterligare några pusselbitar till Arbetsmiljöverket om orsakerna bakom olyckan i Vitåforsgruvan då två män omkom. Det var en så kallad gränslägesbrytare som svek. Brytaren räknar hur många varv lina som återstår på lintrumman på lyftkranen. När det återstår tre varv ska gränslägesbrytaren stoppa trumman.
– Vi kan konstatera att den inte har gjort det och i det läget har linan släppt från sin infästning på trumman, säger Anders Lindberg, informatör på LKAB.
Varför gränslägesbrytaren inte fungerat som det är tänkt, kan LKAB:s företrädare däremot inte uttala sig om, med hänvisning till åklagarens förundersökningssekretess.
Det var den 18 maj som en arbetskorg störtade ett hundratal meter ner i ett schakt på 1040-metersnivån. Korgen hängde fritt i schaktet från en mobil lyftkran som kördes av en kranförare. I korgen fanns två män som omkom. Männen utförde kontrollarbeten i schaktet åt NCC som gör arbeten i gruvan åt LKAB.
– Deras arbete är inte typiskt för LKAB:s sätt att arbeta. När vi förflyttar oss i gruvan åker vi på vägar, säger Anders Lindberg.
Men trots att det handlar om en olycka bland entreprenörer anlitade av LKAB är det naturligtvis angeläget för det stora gruvbolaget att bidra med kunskaper om händelsen.
– Så att den inte kan hända igen, säger Anders Lindberg.
Ingen säkerhetsmariginal
På mobilkranen som hissar upp och ner arbetskorgen sitter en automatisk gränslägesbrytare. Den ska stoppa utmatningen av linan när tre varv lina återstår på lintrumman. LKAB anlitade ÅF Kontroll att göra en teknisk utredning. Den visar att de tre varven inte finns kvar på lintrumman. Därmed drar man slutsatsen att brytaren, av någon anledning, inte har kunnat aktiveras. När linan var fullt utrullad återstod bara dess infästning på lintrumman. Infästningen har brustit.