Inför julen prövas Legos maskineri extra hårt. I november och december sker 50 procent av försäljningen.
– Vi började förbereda oss redan i somras. Maskinerna gick för fullt hela semestern, säger Thomas Nielsen, produktionschef för Europa hos Lego i danska Billund.
För bara fem år sedan var Lego i djup kris och drogs med miljardförluster. I dag säljer företaget mer än någonsin. Medan resten av leksaksmarknaden backade ökade den danska leksaksjätten sin försäljning med 23 procent under första halvåret i år.
Flexibelt och efterfrågestyrd
Från att ha varit en trög koloss med långa utvecklings- och ledtider har Lego blivit mer flexibelt och efterfrågestyrt.
Inte minst gäller det produktionen och flödet av klossar från fabrikerna till butik. Ett exempel är packningen av Legobitar, först i påsar och sedan i färdiga byggsatser.
– För några år sedan tog det upp till 45 dagar. Nu är vi nere på tre. Det gör att vi snabbare kan reagera på variationer i efterfrågan, säger Thomas Nielsen.
Bland annat väntar Lego in i det sista med att beställa färdiga kartonger. I stället köper man ett visst antal timmar hos kartongleverantören.
Färre bitar
Plocktiden har också reducerats genom att antalet bitar minskats från omkring 13000 olika varianter till 7500. Numera går 70 procent av klossarna igen i de olika byggsatserna.
– Det har varit en stor utmaning för vår utvecklingsavdelning. De måste designa på ett nytt sätt så att de återanvänder en större andel av bitarna, vilket de också har lyckats med säger Thomas Nielsen.
Numera kan företaget styra om snabbt, om det kommer en oväntad succé. Tidigare betydde det tomma hyllor i butiken och tappad försäljning som följd.
Indiana Jones populär
Ett exempel är Indiana Jones-serien, som kom 2007 och sålde dubbelt så mycket som beräknat.
70 procent av produkterna byts ut varje år och försäljningen är svår att förutspå.
– Vi kan helt enkelt inte veta vilket paket som ett barn väljer i butiken, säger Thomas Nielsen.
Han berättar att Lego nu fortsätter att korta sina ledtider.
– Nästa steg är att engagera både kunder och leverantörer mycket mer än vad vi gör i dag.
Marie Alpman