Enligt Botniabanan AB och Banverket har arbetet med ersättningsåtgärderna vid Umeälvens delta varit lyckade, och dyra.
— Överklagandena har gjort projektet ungefär 1,5 miljard kronor dyrare och lett till några års förseningar, kommenterar Gunnar Sundgren, informatör på Botniabanan.
Men när det gäller kompensationsåtgärderna vid Umeälvens delta så är det Banverket som står som ansvarig. Totalt har Banverket lagt ned ungefär 100 miljoner kronor i kompenserande åtgärder.
— En del, till exempel EU, säger att det är lite pengar. Och vi har ju fått mycket för summan. Samtidigt tycker vi att det är mycket pengar, säger Ulf Sundström, Banverkets projektledare för Umeälvens delta och slätter.
Men hur ser du på att ni lagt ned 100 miljoner kronor för att ersätta miljöer för hotade fåglar?
— Vi var ju tvungna att göra detta för att få bygga överhuvudtaget. Men sedan handlar det om att man ska vara försiktig med skattepengar.
Menar du att skattepengar inte ska gå till sådana här ärenden?
— Nej det menar jag inte. Som sagt, man kan ju också säga att 100 miljoner kronor är lite pengar. Hade till exempel Länsstyrelsen inte godkänt våra åtgärder och stoppat bygget så hade det kostat oss fem miljoner kronor om dagen.
Hade det sett annorlunda ut om ornitologerna inte reagerat som de gjorde?
— Allting hade sett ut precis som det gör nu. Vi har inte följt ornitologernas åsikter utan kraven från Länsstyrelsen och EU.