Nyheter

Kopparstölder orsakar kaos i tågtrafiken

Kopparstölderna utefter den nya, dubbelspåriga järnvägen mellan Trollhättan och Göteborg har fortsatt även efter sommarens stora stöldvåg. Det handlar om miljontals kronor i enbart i materialförluster.

– Skulle vi börja räkna på hur det drabbar samhället så vet jag inte var summan skulle sluta, säger Bo Larsson på Trafikverket till Trollhättetidningen TTEla.

Trafikverket har vid flera tillfällen under året rapporterat hur koppartjuvar klippt av signalkablar och burit med sig — både när det varit trafik på banan och när banan varit avstängd.

De grövsta stölderna skedde under sensommaren och förhösten när arbetena på etappen närmast Göteborg var som mest intensiv och banan var stängd under tio veckor.

Då var koppartjuvarna framme i stort sett varje natt och stal kilometervis med kabel varje vecka.

– Problemet blir större ju närmare Göteborg vi kommer. Tyvärr drabbar stölderna både persontrafiken och godstrafiken och orsakar större kostnader för samhället än bara själva kopparmaterialet, säger Bo Larsson till TTEla.

När en signalkabel klipps av sätts signalsystemet ur funktion och tågen tvingas krypköra i max 30 kilometer i timmen. Det blir stora förseningar och kaos i tidtabellerna.

I somras, när stölderna var som värst, anlitade Trafikverket vaktbolag för att försöka få stopp på koppartjuvarna.

– Vi har bevakning nu också men jag vill inte säga i vilken grad, säger Bo Larsson.

Det stora väg- och järnvägsprojektet Bana Väg i Väst sker i 16 etapper och har pågått i mer än fem år. Först nästa år ska allt vara klart.

Det är lättare för koppartjuvarna att operera på järnvägar som håller på att byggas. Men även befintliga banor har drabbats.

Trafikverket uppskattar de totala kostnaderna för materialförluster och trafikstörningar till över 100 miljoner kronor enbart under 2011, uppger SVT Tvärsnytt.

Oftast är det jordledningar i koppar som stjäls. Enligt polisen hamnar en tredjedel av den stulna kopparn i Kina, en tredjedel i Europa och en tredjedel i Sverige.

Kopparpriset har trefaldigats på tre år — från cirka 3 000 dollar per ton i början av 2009 till över 9 000 dollar per ton sommaren 2011. Under hösten har världsmarknadspriset pendlat mellan 7 000 och 8 000 dollar per ton.