Vid deletapp Korsvägen är nu den första gjutningen av bottenplattan avklarad. Enligt NCC en milstolpe som krävde 380 transporter med betong till de fem pumpbilarna. Arbetet tog 28 timmar.
Bottenplattan kommer att bli 139 meter lång, 46 meter bred och 1,8 meter tjock. På grund av storleken måste plattan därför gjutas i flera delar. Nu är den första avklarad, vilket var en utmaning, enligt NCC: platschef Markus Lakkala.
– De som någon gång varit vid Korsvägen i Göteborg vet att det är mycket trafik och rörelse i området: spårvagnar, bussar, biltrafik, cyklister, gångtrafikanter under de allra flesta av dygnets timmar. Det har krävts en minutiös planering med flera olika parter under flera år för att skapa rätt förutsättningar för ett genomförande utan oplanerade stopp, säger han.
Flödesfönster
Arbetet vid Korsvägen utförs av NCC och tyska Wayss & Freytag Ingenieurbau AG. Ytterligare en utmaning var att gjuta in grundvattenrör i bottenplattan. Rören, som är 800 mm i diameter, behövde vattenfyllas och fixeras för att inte flyta upp under gjutningsprocessen. Dessa rör utgör ett så kallat flödesfönster för grundvatten och möjliggör att grundvatten kan flöda under själva stationen, 25 meter under markytan.
– Projektet har skarpa krav för grundvattnet med löpande rapportering till Trafikverket och vidare till Länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för projektets miljötillstånd. För att grundvattnet ska vara opåverkad av arbetet med Västlänken utförs dessa anpassningar i konstruktionen, säger Karl Martin Iversen, hydrospecialist på NCC.
Totalt nio sektioner
Totalt kommer nio sektioner att gjutas för att färdigställa hela bottenplattan. Arbetet med nästa sektion av bottenplattan, som inte är fullt lika stor, är i full gång. Den första sektionen var den största av alla nio sektioner.
Fakta
Betongplattan är 45 m bred x 139 m lång, och 1,8 m hög
Gjutning delas upp i nio sektioner
Betongåtgång sektion 1: 2 300 m3
För hela station Korsvägen går det åt:
44 000 m3 betong
8000 ton armering