Klockan var cirka 13.20 den 21 maj 2008 och arbetet med brobygget för en del av Ådalsbanan över Älandsfjärden pågick för fullt. Plötsligt knakade balkarna i träkonstruktionen. Sedan kom fallet.
Daniel Jakobsson, som då var praktikant, föll tillsammans med cirka 30 meter betong och brädor från en höjd av 15 meter. Han landade mellan två uppstickande armeringsjärn. Två av hans arbetskamrater dog men själv överlevde han utan några frakturer.
— Jag hade en enorm tur. Kraschen var så hård att jag studsade upp från marken. Hjälmen sprack men jag klarade mig. Jag har faktiskt bara tagit en Ipren sedan olyckan, sade Daniel Jakobsson till Byggvärlden några dagar efter olyckan.
I dag mår Daniel Jakobsson i stort sett bra. Han har nedsatt känsel i höger hand och lite ont i ryggen, men annars ser han mest fram emot att ta studenten från bygglinjen och emot sommarjobbet.
— Jag har fått jobb på Skanska i Sundsvall. Vi ska förstärka en kaj. Jag är glad att jag överhuvudtaget fick ett sommarjobb, säger han.
Daniel Jakobsson upplever att han fått ett bra stöd från Skanska efter olyckan. Om han behövt hjälp med att till exempel prata med någon så har det bara varit att ringa.
Arbetsmiljöverket har kommit fram till att bärkonstruktionen var felkonstruerad. Vad tycker du om det?
— Jag tänker inte på det. Det som hände, det hände, säger Daniel Jakobsson.
Efter broolyckan tillsatte Arbetsmiljöverket en utredning som visade på brister i gjutformens utförande. Myndigheten kom också fram till att huvudentreprenören Skanska var huvudansvarig för incidenten. I september förra året lämnade Arbetsmiljöverket över ärendet till åklagarkammaren i Östersund för prövning av arbetsmiljöbrott. Efter det har också en polisutredning i Sundsvall tillsatts som troligtvis kommer att vara klar före midsommar.
— Ett beslut i åtalsfrågan kan komma efter det. Allt jag kan säga nu är att brottsmisstanken grundar sig i den utredning som Arbetsmiljöverket gjorde, säger Christer B Jarlås, åklagare vid åklagarkammaren i Östersund.
På Skanska inväntar man nu vad förundersökningen ska komma fram till.
— Det är inte så ovanligt att en sådan inleds. Sedan anser vi inte att vi slarvade på bygget utan vi följde de riktlinjer som fanns, säger Pelle Berg, pressansvarig på Skanska.
Men har ni ändrat på arbetsrutinerna på plats efter olyckan?
— Ja, hela Skanska Sverige har infört nya rutiner för kontroll av temporära konstruktioner.