Den planerade krandemonteringen vid Kvarteret Johanna i centrala Göteborg kräver en minutplanering för NCC, som dessutom kämpar med komplexiteten i det historiska kvarteret.
– Vi hanterar varierande höjder och 20 olika fasader. Alla arbetsmoment kräver unika lösningar, säger NCC:s projektchef Peter Olsson.
Byggvärlden har tidigare skrivit om det komplicerade bygget i det trafiktäta kvarteret vid Brunnsparken som påbörjades hösten 2021. De befintliga byggnaderna är från tidigt 1800-tal, tidigt 1900-tal och 1970-talet. De stora åldersskillnaderna gör att också byggteknikerna skiljer sig åt mellan husen, vilket måste tas hänsyn till när man nu renoverar och bygger om de befintliga byggnaderna. Ett nytt hus ska uppföras mitt i kvarteret och hela det nya kvarteret ska byggas ihop med en påbyggnad om tre våningar då husen är i varierad höjd. På taket ska stora terrasser anläggas med trädgårdar.
”Fantastiskt hantverk”
I en av de äldre byggnaderna från 1800-talet har större delen av teglet rivits och murats upp för att återskapa byggnaden. Huset är murat med tvåstensmurar och träbjälklag. Under vintern återskapades översta bjälklaget och omfattande provisoriska smidesavväxlingar i fasaden har gjorts. Detta för att väderskyddet ska kunna stå kvar när fasadställningen som tidigare bar väderskyddet rivs, lösningen krävs för att kunna fortsätta med nybyggnaden av det hus som ska byggas parallellt.
– Det är ett fantastiskt hantverk som utförts av murarna, huset kommer att bli ett fint inslag i den ljusgård som kommer att byggs kring innerfasaden på huset, säger Peter Olsson.
Nya huset
I nybyggnadsdelen har sedan tidigare bottenplattan gjutits för källaren och stommen är på väg upp. Plattan gjöts i flera små etapper om cirka 80 kubikmeter per dagsgjutning då arbetet måste anpassas till kollektivtrafiken som ligger i direkt anslutning till projektet.
– Vi planerar för en forcering av stommen för nybyggnadsdelen för att vara klara med tornkranarna i augusti 2024 och augusti 2025, då Göteborgs stad har gett oss slot-tider för spåravstängning utmed Södra Hamngatan. Vid spåraravstängningen då all kollektivtrafik stoppas, kommer krandemontaget genomföras under de flesta av dygnets timmar, säger Peter Olsson.
Två intensiva veckor i sommar
I sommar planeras för en krandemontering, ett arbete som kräver minutplanering för att anpassas till kollektivtrafiken så att allt fungerar enligt plan. Då kommer spårvagnstrafiken att stängs av, kraftledningen från spårvagn och belysning demonteras, mobilkran monteras, byggkranen demonteras, kranhålet ska byggas igen, därefter ska allt återställas. Detta sker under två väldigt intensiva veckor. Under hösten påbörjas hyresgästanpassningar som kommer att pågå fram till 2026. Den sista delen av stommen ska resas, och i december 2025 har projektet tätt tak.