Infrastruktur

Infrastrukturprojekten som får grönt ljus av regeringen

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD). Foto: Henrik Ekberg
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD). Foto: Henrik Ekberg

Regeringen har beslutat om byggstart för tio större infrastrukturprojekt de närmaste tre åren. Dessa berör bland annat Dalarna, Uppsala, Mariestad och Göteborg.

Trafikverket har på regeringens uppdrag föreslagit vilka nya objekt som bör få byggstartas 2024–2026. Tio av objekten anses tillräckligt säkra i fråga om nytta, kostnader och genomförande för byggstart. Regeringens beslut innebär att Trafikverket får binda upp medel för att upphandla entreprenad för dessa projekt.

– Regeringens beslut innebär att Trafikverket nu får klartecken att byggstarta flera viktiga projekt som kommer öka kapaciteten och robustheten i transportsystemet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Två projekt byggstartas 2027-2029

Regeringen bedömer även att två objekt är tillräckligt långt gångna i fråga om förberedelser för att få förberedas för byggstart 2027–2029.

För tre projekt som Trafikverket har föreslagit anser dock regeringen att kostnadsökningarna föranleder en översyn av kostnaderna. Trafikverket får i uppdrag att se över och minska kostnaderna för dessa, dock senast den 26 april 2024.

För tre projekt är förutsättningarna ännu inte helt klara eftersom nödvändiga väg- respektive järnvägsplaner ännu inte har vunnit laga kraft.

”Skyndsamt bereda frågan”

– Såväl god kostnadskontroll som god framdrift är viktig för både kostnadseffektivitet och för att byggprojekten färdigställs och öppnas för trafik så snart som möjligt. Regeringen har därför för avsikt att skyndsamt bereda frågan om förslag till byggstarter när förnyade underlag har inkommit till Regeringskansliet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Trafikverket får byggstarta följande objekt år 2024–2026:

  • Borlänge-Falun, Kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder
  • E45 Rengsjön–Älvros
  • Uppsala, Plankorsningar
  • E4 Gumboda–Grimsmark mötesseparering
  • Ånge–Östersund, Kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder
  • Sundsvall–Ånge, kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder – inklusive säkerhetshöjande åtgärder
  • E20 Förbi Mariestad
  • E20 Götene–Mariestad
  • Göteborg och Västsverige Omloppsnära uppställningsspår, i delen området för Lärje (Göteborgs kommun)
  • Farleden i Göteborgs hamn

Trafikverket får förbereda följande objekt för byggstart år 2027–2029:

  • Blekinge kustbana, mötesspår och hastighetshöjning (Etapp1)
  • E10 Kauppinen–Kiruna, mötesseparering

Objekt där förutsättningarna ännu inte är helt klara och väg- respektive järnvägsplanerna ännu inte har vunnit laga kraft är:

  • Malmbanan Sikträsk, bangårdsförlängning
  • Göteborg och Västsverige, Omloppsnära uppställningsspår saknar järnvägsplanen för delen Pilekrogen (delen Lärje får byggstartas)
  • E4 Broänge-Daglösten

De objekt där regeringen anser att kostnadsökningarna föranleder en översyn är följande:

  • Objektet Sundsvall resecentrum, tillgänglighet och plattformar m.m
  • Sydostlänken (Älmhult–Olofström–Karlshamn), elektrifiering och ny bana
  • Godsstråket, Kapacitetshöjande åtgärder

Lämplig byggstartsperiod ska också redovisas för objektet:

Sundsvall C–Dingersjö, dubbelspårsutbyggnad, etappen Sundsvall C–Kubikenborg eftersom genomförandet av denna åtgärd enligt Trafikverket bör samordnas i tiden med objektet Sundsvall resecentrum, tillgänglighet och plattformar med mera.