Nyheter

Ikea satsar på byggsektorn

Jessica Hansson, ansvarig för företagsaffären på Ikea. Foto: Ikea

Ikea inleder en satsning mot företagskunder och siktar särskilt mot byggsektorn. Det handlar inte bara om att växa som leverantörer av fast inredning utan om att erbjuda helhetslösningar.

– Vi har 75 års erfarenhet av livet hemma och vill vara med och bidra till hållbara bostäder som många människor har råd med, säger Jessica Hansson, ansvarig för företagsaffären på Ikea Sverige.

Ikea har möblerat folkhemmet sedan starten 1943.

På senare tid har företagsaffären blivit allt viktigare, både inom privata och offentliga, och förra året var 30 procent av Ikea Sveriges tillväxt kopplad till just företagsaffären.
Nu inleder Ikea en satsning mot byggsektorn, ett relativt nytt område för Ikea och där man ser en möjlighet att genom ett samarbete med byggherrar och entreprenörer bidra till hållbara, prisvärda bostäder, och samtidigt erbjuda stor flexibilitet för slutkunden.
– Kombinationen av byggföretagens kunskap att bygga och vår heminredningskompetens passar ihop som handen i handsken. Tillsammans kan vi bidra till en bättre vardag för de många människorna genom att skapa hållbara boenden som folk har råd att bo i, säger Jessica Hansson.
Ikea är redan en stor tillverkare och leverantör av kök, badrumsinredning och förvaring.
– Den affären har vi redan. Nu vill vi erbjuda en offert för en helhetslösning som attraherar byggsektorn.
För företagskunden ska Ikea stärka upp sitt serviceerbjudande så att det blir lättare att beställa varor och få dem levererade.
– Vårt serviceerbjudande har inte varit anpassat för byggsektorn, och det har inte alltid varit lätt att handla på Ikea. Kunden har fått plocka ihop sina platta paket och betala i kassan.
Men så behöver det inte fungera, utan Ikea lockar nu med just-in-time-leveranser, färdigmonterade stommar och egna projektledare.
– Vi måste förändra oss och förhålla oss till branschstandard. Vi är redan inne på företagsarenan men är mogna att växla upp, säger Jessica Hansson.
Något som Ikea lyfter som en konkurrensfördel är att slutkunden har möjlighet att komplettera Ikeas inredningar för till exempel kök och garderober. På så vis skapas ett mervärde för den som ska bo i lägenheten.
Hållbarheten är en annan viktig aspekt. 2012 lanserade Ikea sin hållbarhetsstrategi People & Planet Positive. Målet är att hela verksamheten ska vara klimatpositiv till 2030. Även social hållbarhet är något som man lägger stor vikt vid.
– Vi vill bidra till en bättre vardag. Våra undersökningar visar att fler har behov av enskildhet hemma, samtidigt som vi vet att vi lever fler på mindre yta. Samtidigt ökar singelhushållen. Hur påverkar detta framtidens bostäder? På Ikea vill vi vara del av att ta fram innovativa lösningar när singelhushållen ökar och bidra till lösningen på ett större samhällsproblem.
Ikea kommer marknadsföra satsningen genom riktade kommunikationsinsatser för att bygga partnerskap och sträcka ut handen till potentiella partners. Satsningen inleds under hösten.
– Vi vet att vi är det självklara valet för många konsumenter när det gäller kök. Vårt långsiktiga mål är att ta samma position inom byggsektorn, säger Jessica Hansson.