— Det är ett uppdrag jag är jättestolt över, säger Jessica Löfström.
1 600 personer var intresserade av att delta. 880 valdes ut. Uppgiften är att inspirera kvinnor och tjejer så att de ser företagande som ett möjligt val och för att öka kunskaperna om vad företagande innebär. Regeringen vill också synliggöra kvinnor som driver företag i samhället.
— Jag tycker det är jätteviktigt att få in fler kvinnor som företagare och i styrelser. När jag var yngre fanns inte så många kvinnliga förebilder utan mest män, säger Jessica Löfström.
Hon har själv visat att det är möjligt att slå sig fram bland männen. Och hon valde byggbranschen där männen är i kraftig majoritet.
I dag driver Jessica Löfström bemanningsföretaget Expandera Mera som hyr ut byggnadsarbetare. Företaget startades 1999 och efter några tuffa år har bolaget budgeterat för en omsättning på 60 miljoner kronor 2008.
Innan Jessica Löfström satsade på byggbranschen hann hon med några andra affärsidéer. Som 23-åring sålde hon älgsouvenirer från sin enskilda firma. Sedan blev det viltkött, import av färsk pasta och säljarbete av konst. Nu ska hon som mentor ge råd åt andra. Engagemanget hos de kvinnliga företagarna har imponerat på näringsministern.
— Jag är imponerad av engagemanget som finns bland våra företagarkvinnor och att så många vill bidra till ett mer företagsamt Sverige. Vi vet att närvaron av förebilder påverkar intresset för att starta företag, därför hoppas jag att ambassadörerna kommer att vara en inspiration för många, säger Maud Olofsson.