Under fyra dagar pågick seminarier, presskonferenser och utställningsverksamhet i den gigantiska Stockholmsmässan i Älvsjö. Priser delades ut, tävlingar arrangerades och våghalsiga mässbesökare kunde prova att klättra på en glasvägg med hjälp av sugproppar.
Och överallt fanns montrar och utställningshörn av varierande storlekar, med godisskålar, juiceblandare, villapannor eller duschmunstycken. Mässbesökarna vandrade fram och tillbaka med papperspåsar med informationsmaterial. I alla montrar stod glada och pratglada företagsrepresentanter.
— Jag är imponerad över hur det ser ut i hallarna. Det andas verkligen högkonjunktur. Utställarna har satsat mycket på sina montrar, säger Peter Söderberg, projektledare för Nordbygg.
Efter två dagar uppgick antalet besökare till 19 500. Arrangörerna räknar med att passera 50 000-strecket innan mässan är slut.
Peter Söderberg tycker att stämningen är positiv bland utställare och besökare.
— Det är fackfolk som kommer hit för att lära sig saker. De är kunniga och nyfikna, det gör att det blir väldigt positiva möten, säger han.
780 utställare tampas om utrymmet på 32 000 kvadratmeter.
— Vi har fått säga nej till flera utställare. Vi hade kunnat vara tio procent större om vi hade kunnat ge alla plats, säger Peter Söderberg.
Till nästa Nordbygg, år 2010, ska Stockholmsmässan byggas ut. Då är arrangörernas förhoppning att alla utställare som vill vara med får plats.
Finns det en övre gräns för hur stor mässan kan bli?
— Ja, det måste finnas tillräckligt stor publik så att det inte blir ödsligt. Och det är viktigt med en bra struktur på innehållet när mässan är så här stor, säger Peter Söderberg.
Har du ont i fötterna än?
— Nej, jag har vältränade mässfötter.
Hur kommer du att må på fredag eftermiddag?
— Det blir som en baksmälla. Det är ett oerhört intensivt arbete att vara projektledare. Det är först i dag (läs torsdag) som jag är mottaglig och kan gå runt och njuta av den här fina mässan.