Nyheter

Har tecknat miljardkontrakt för deletapp Centralen

Vybild Centralen Västlänken Trakfikverket Tomorrow AB Kanozi.

Trafikverket har tecknat fortsatt kontrakt med NCC för byggnationen av Västlänkens deletapp Centralen. Kontraktet är värt cirka 4,7 miljarder kronor och omfattar bland annat en pendeltågsstation under jord samt cirka 2 km tågtunnel.

Under våren 2016 tilldelades NCC deletapp Centralen i kontraktsformen ECI (Early Contractor Involvement). ECI innebär att entreprenören kommer in i ett tidigt skede och ansvarar för detaljprojektering inför byggstart, för att kunna producera byggnationen så kostnadseffektivt som möjligt. Riktkostnaden har nu fastslagits och uppgår till 4,7 Mdr SEK.

När detaljprojekteringen är avslutad finns möjligheten för Trafikverket att aktivera en option i kontraktet för bygget av deletappen. Optionen har nu aktiverats av Trafikverket och NCC kommer att bygga Västlänkens deletapp Centralen.

– Att vi nu kan gå vidare med NCC även som entreprenör för själva byggnationen av deletappen känns bra. Dagens avtal är en viktig pusselbit för att vi ska kunna komma igång med arbetet med deletappen, säger Bo Larsson, Trafikverkets projektchef för Västlänken, i ett pressmeddelande.

– Att komma in tidigt i projekt av den här storleken ger oss möjlighet att skapa en gemensam förståelse för de utmaningar som ett projekt av den här karaktären kan innebära. Vi kommer att ha ett nordiskt samarbete inom NCC för den här byggnationen där vi bland annat kommer att ta in specialistkompetens på stora nordiska projekt, säger Per Kinell, regionschef Civil Engineering, NCC Infrastructure.

Produktionen startar direkt med förberedande arbeten, tunnelarbeten startar hösten 2018. Projektet planeras pågå till 2026.

– NCC bygger två etapper i Västlänken. Våra tidigare erfarenheter med Citytunneln i Malmö och Citybanan i Stockholm har gett oss värdefull erfarenhet vad gäller hållbara tekniska lösningar och användandet av den senaste teknologin inom anläggningsbyggande, säger Nils Bjelm, divisionschef Civil Engineering, NCC Infrastructure, i pressmeddelandet.

Avtalet för deletapp Centralen är det tredje av de fyra byggkontrakten för Västlänken. Nu kvarstår deletapp Kvarnberget som beräknas kunna tecknas under våren 2018.

FAKTA delentreprenad Centralen:

Uppdraget består i att bygga en ny bro över E6 i öster, ett järnvägstråg, en bergtunnel genom Gullberget, betongtunnel i lera samt den underjordiska pendeltågsstationen Station Centralen strax norr om Göteborgs centralstation samt fortsatt betongtunnel västerut fram till Göteborgsoperan, en sträcka på totalt knappt 2 km.