I valrörelsen lyftes Förbifart Stockholm upp som en stridsfråga mellan blocken. De rödgröna ville att stockholmarna skulle avgöra projektets öde i en folkomröstning om de vann valet, medan alliansen lovade att bygga leden. Att alliansen blev största block i riksdagsvalet var därför något av en lättnad för projektledarna på Trafikverket.
— En folkomröstning är naturligtvis en omfattande apparat som skapar osäkerhet, säger Riggert Andersson, Trafikverkets projektchef för Förbifart Stockholm.
Just nu förbereder man för Förbifartsbygget på norra Lovön utanför Stockholm. Med en borrigg tar företagen Drillcon och Devico upp borrkärnor från berget under Lambarfjärden. Arbetet här ska ge projektledningen mer information om hur berget ser ut under fjärden.
— Vi behöver bestämma bergkvaliteten för att se vilka metoder vi ska använda oss av, hur vi ska förstärka och vilken injekteringsinsats vi behöver göra, säger Kjell Windelhed, bergteknisk specialist på Trafikverket.
De första bygguppdragen i projektet beräknas upphandlas under 2012. Först ut blir de mindre förberedande entreprenaderna, till exempel arbetstunnlarna.
För att få så stor konkurrens som möjligt i upphandlingarna planerar Trafikverket att vända sig till den internationella marknaden. Man ska också erbjuda varierande storlekar på entreprenaderna, och lägga ut både totalentreprenader och utförandeentreprenader. Men alla bergarbeten kommer att läggas ut som utförandeentreprenader.
— Det är ett medvetet val att vi ska ansvara för risken med bergjobben. Man vet en så liten del av bergets karaktär, säger Riggert Andersson.
Redan nu har byggföretagen visat intresse för de kommande upphandlingarna.
— Företag ringer och undrar hur det går och hur vår planering ser ut, säger Riggert Andersson.
För att få så mycket väg som möjligt för pengarna har Trafikverket myntat begreppet ”Ett projekt”. Tanken är att sprida inställningen att alla arbetar i samma projekt med samma mål och värderingar. En annan del i strategin är att satsa på robusta lösningar.
— Jag tror inte att det är lämpligt att pröva sig fram i ett så stort och komplext projekt som Förbifarten är. Ger oss vi på något nytt ska vi veta att det är framgångsrikt, säger Riggert Andersson.
det har funnits planer på en västlig led mellan Stockholms norra och södra delar ända sedan 1960-talet. Först hette sträckningen Kungshattsleden, sedan Västerleden och nu Förbifart Stockholm.
Under årens lopp har planerna förändrats genom att leden har lagts alltmer i tunnel.
I dagsläget går i stort sett hela Förbifart Stockholm i tunnel. Orsaken är de starka protesterna mot bygget, samt områdets natur- och kulturvärden.
Men tunnellösningen innebär också att bygget blir dyrare. 27,6 miljarder kronor beräknas Förbifarten kosta. Det är nästan dubbelt så mycket som Stockholms största pågående bygge, Citybanan.
— Anledningen är att det här blir en längre tunnel än i Citybanan, och med två större tunnelrör, säger Riggert Andersson.
Förbifart Stockholm
Vad: Ny motorväg väster om Stockholm från Kungens kurva till Häggvik.
Hur: Största delen, drygt 17 av 21 kilometer, kommer att gå i tunnel.
Syfte: Att knyta samman de norra och södra länsdelarna, avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem.
Byggstart: Tidigast 2012.
Byggtid: Minst åtta år.
Pris: 27,6 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
Så ska man få mer väg för pengarna
- Upphandlingsstrategi: blandade entreprenadformer och storlekar på entreprenaderna.
- Robusta lösningar.
- Mycket information.
- Begreppet ”Ett projekt”.
- Incitament för snabbare arbete.
- Gemensamt planeringsarbete mellan utvald konsult och Trafikverket innan projektering görs.