- Avisningskapaciteten ska ökas, i samarbete med Jernhusen. SJ ska också börja med förebyggande isbildningsbehandling av fordonen.
- Verkstäderna ska kunna ta emot oväntade besök. I vintras byggde systemet på att ”rätt” fordon kommer till ”rätt” verkstad.
- Omkonstruktion och tåligare material i broms- och dörrsystemen. Nya skydd för axlar och bromsar.
- En ny noskon så att tågen klarar sig bättre vid en viltkrock. I vintras var det 200 älgpåkörningar, dubbelt så många som det brukar vara.
- Nya hjul. Framför allt har sprickor i bromsskivorna varit ett problem. Nu ska alla hjulpar vara utbytta under 2010.
- Nya strömavtagare med automatnerfällning. Strömavtagaren känner om det är is på kontaktledningen, och fäller ner sig självt för att undvika att riva ner ledningen.
- Personal på tågen ska själva få fatta beslut om catering och anslutningstransporter.
… och Jernhusens två punkter
Jernhusen, som äger järnvägens fastigheter, har två viktiga punkter i sin åtgärdsplan:
- Se till att väntsalar är öppna vid större trafikstörningar och att restauranger och caféer hålls öppna i möjligaste mån.
- Bygga ut avisningsanläggningarna. Olskroken och Hagalund byggs ut och effektiviseras. En ny depå utanför Helsingborg kan användas till avisning.