Det blev trippelt på förstaplatsen när Prognoscentret presenterade 2021 års NKI-mätning. Besqab, BoKlok och Peab hade de nöjdaste kunderna bland bostadsutvecklarna 2021. Småhusleverantören Bra Hus vinner i klassen för styckebyggda småhus, och Peab tog hem titeln för ”Bästa projekt”.
Prognoscentret mäter varje år kundnöjdhet (NKI) i nyproduktion bland bostadsutvecklare och småhusleverantörer. I 2021 års mätning ingick 47 bostadsleverantörer och 18 småhustillverkare, och totalt har cirka 13 000 kunder deltagit i undersökningen.
Information
Brf Äppelrosen, Peab (NKI 87)
Fältsippan, BoKlok (NKI 86)
Nyponrosen, Peab (NKI 86)
Brf Soldiset, Granitor (NKI 86)
Brf Utsikten, Kärnhem (NKI 86)
Besqab, BoKlok och Peab vinner i klassen för projektbyggda bostäder 2021 med ett NKI-värde på 79, och delar därmed på förstaplatsen.
– Det är imponerande att branschen lyckas bibehålla den höga kundnöjdheten från rekordåret 2020. Att vi dessutom har tre aktörer överst på pallen med så hög kundnöjdhet säger något om branschen som helhet, säger Ellinor Lindström, VD på Prognoscentret.
Firade med guldregn och guldhjälmar
Besqab, BoKlok och Peab var alla oerhört stolta.
– Det finns inga ord att beskriva glädjen. Vi har hela tiden haft siktet inställt på att vinna för första gången. Pandemin ställde alla i branschen inför stora utmaningar och tvingade fram en snabb omställning i alla delar av processen, allt från leverans av produkt till kundkontakter. Att kunna ställa om en stor organisation och dessutom öka kundnöjdheten är ett kvitto på att vi har en organisation som vill utveckla och utvecklas. En viktig framgångsfaktor är vår lokala närvaro och höga andelen egna medarbetare, säger Michael Mati, Nordisk försäljningschef Peab Projektutveckling.
Besqab firade segern med guldregn, guldhjälmar och guldballonger.
-Vi firar idag, för det här är en av de finaste utmärkelserna man kan få. Jag känner en stor stolthet, och jag vill lyfta alla som är med och delar på segern. Det är ingen enskilt individ eller prestation som ligger bakom utan det handlar om hur vi jobbat tillsammans som ett team och hur vi delar passion och engagemang. Och idag fick vi ta emot ett pris! Ett pris som vi fått tidigare och som verkligen visar att gott samarbete lönar sig, säger vd Carola Lavén.
BoKlok vinnare – igen
Emelie Ekelund, sälj- och marknadschef, BoKlok Sverige, har tagit emot NKI-pris tidigare år. Det är fjärde gången på sex år som BoKlok når första plats.
– Vi är ödmjuka och stolta över att vi nu, för fjärde gången, får förstapriset. För oss är det här en bekräftelse på att vi gör rätt och att vi lyckas skapa hem som många har råd med, utan att tumma på kvalitet och hållbarhet. Och det är tack vare alla mina engagerade kollegor i BoKlok Sverige som det här är möjligt. Nu jobbar vi vidare med kontinuerliga förbättringar så att vi fortsatt kan vara bäst i branschen.
Småhusleverantören Bra Hus vinner i klassen för styckebyggda småhus med ett NKI-värde på 80. På andra och tredje plats återfinns Eksjöhus och Älvsbyhus med ett NKI-värde på 76 respektive 74.
– Nu kan vi leva upp till devisen: inte störst, men bäst. Och vi är oerhört stolta! Vi jobbar ständigt med att förbättra produkten och upplevelsen för kunden. Genom att vi är ett litet familjeföretag kan vi erbjuda ett personligt och familjärt bemötande, säger Birgitta och Kristina Hedlund.
På NKI-seminariet presenterades även de tre bästa bostadsprojekten, enligt kunderna.
Peab Bostads projekt Hamnutsikten på Hammarö är det enskilda projekt som har landets mest nöjda bostadskunder med ett enastående NKI på 91. På andra plats kommer Götenehus projekt Bara Backar (NKI 89) och tre blev Deromes projekt Silverpilen. (88).
Missnöjda garantikunder
Även om det presenterades höga NKI-värden på seminariet flaggade Prognoscentret för att det finns orosmoln. I garantiundersökningen, som genomförs två år efter inflyttning, är nöjdheten lägre än någonsin i branschmätningens historia. NKI-värdet på 63 innebär att värdet för första gången ligger under gränsen för vad som räknas som medelgod nöjdhet. Här syns tydliga kvalitetsförsämringar och eftermarknaden utgör därmed ett förbättringsområde för Sveriges bostadsutvecklare.
– Vi kan konstatera att brister i ytfinish, materialval och företagens service vid felhantering drar ner kundernas upplevelse efter inflyttning. Årets resultat talar för ett missnöje på bredare front som långsiktigt riskerar branschens goda rykte, säger Ellinor Lindström.