Nyheter

Han ritar hus i gränslandet

Det är i gränslandet mellan svensk och dansk arkitektur som arkitekten Kim Utzon skapar sina hus. Och det är i två vitt skilda byggtraditioner. Svenska byggnadsarbetare har fått vänja sig vid en arkitekt som lägger sig i under byggtiden.

Arkitektens verktyg är papper och penna eller, som är vanligast i dag, datorn. Men Kim Utzon använder också Lego när han ska konstruera en ny byggnad. Martin Olson

Kim Utzon föddes samma år som hans pappa Jörn Utzon vann arkitekttävlingen om att få rita Sydneys nya operahus. Jörn Utzon hade flera års arbete på svensk mark bakom sig.

När Kim många år senare utbildade sig till arkitekt på konstakademin i Köpenhamn hade han sin världsberömde pappa som inofficiell extralärare.

På arkitektskolan fick Kim Utzon utbildning inom den danska arkitekttraditionen, där allt utgår från estetiken. Men genom pappans hemundervisning fick han också ta del av det svenska uppslagsverket Svenska Bygg, med regler för hur man bygger lägenheter i olika storlekar så att allt passar för det antal personer som sedan ska bo där.

– En svensk lägenhet ska kunna möbleras med standardmöbler på minst två sätt, säger Kim Utzon. Men i dansk arkitektur är det inte så noga med funktionen, bara husen ser snitsiga ut.

Kim Utzon berättar om när han tog med en svensk byggherre till bostadsutställningen i Odense. Svenskens kommentar efteråt var att huset var snyggt och spännande, men att han inte kunde begripa varför man byggde hus där det inte fanns plats för en dubbelsäng i föräldrasovrummet.

– Ett så opraktiskt hus hade aldrig kunnat byggas i Sverige, konstaterar Kim Utzon.

När Kim Utzon sitter vid ritbordet försöker han förena svensk funktionalitet med dansk estetik.

– Jag tänker på hur husen ska fungera för de människor som ska leva i dem, säger han.

I Sverige blir ofta arkitekten en konsult bland andra, medan deras position är starkare i Danmark.

– De svenska arkitekterna lämnar över arbetsbeskrivningen till entreprenören, medan de danska arkitekterna är med och följer upp hur bygget går tills allt är klart, förklarar han. Danska arkitekter diskuterar olika lösningar med hantverkarna och justerar en del detaljer under själva byggfasen.

Kim Utzon har bland annat ritat Dunkers kulturhus i Helsingborg och MKB:s flerbostadshus Ankarspelet i Västrahamnen i Malmö. Under byggtiden fick de svenska hantverkarna vänja sig vid att arkitekten kom och intresserade sig för hur det gick.

– En del hantverkare var skeptiska i början, säger Kim Utzon. Jag kunde se hur de tänkte att där kommer kändisarkitekten och gör sig märkvärdig. Men sedan såg de nyttan med det, att vi tillsammans kunde förbättra ritningarna under tiden som de byggde.

Kim Utzon, som själv talar flytande svenska, ser bara fördelar med att kunna arbeta på bägge sidor av sundet. Men han är alltid noga med att inte underskatta den kulturbarriär som skiljer länderna åt.

– När det kommer till byggbeskrivningarna duger det inte att komma med någon Kalle Anka-svenska och tro att man blir förstådd, säger han. Det handlar då om ett mycket precist språk. Där måste man koppla in proffs för att se till att inget blir fel.

Jenny Wickberg

Kim Utzon

Född: 1957.

Utbildad: Arkitektutbildningen vid Konstakademin i Köpenhamn. Som examensarbete ritade han en byggnad med hotell och en restaurang i Strömstad, där delar av förslaget också har uppförts.

Karriär: Frilansade först som arkitekt, bland annat för sin pappas kontor men har nu egen byrå i Köpenhamn.

Aktuell: Har ritat ett konferens­centrum med tre hotell, som just nu byggs vid Kalvebodbrygga i Köpenhamn.