Nyheter

Han bygger hållbart

– Jag förespråkar en hållbar kapitalism, vi måste tänka mer på framtiden än vad vi gör i dag, säger Petter Stordalen. Foto: Peter Brinch
Hotellmagnaten, investeraren och inte minst miljökämpen Petter Stordalen ligger inte på latsidan. Nyss 52 år fyllda satsar han på att utöka den framgångsrika hotellkedjan Nordic Choice Hotels men även på att sprida sina tankar om hållbarhet och etik. 
–   Visst är jag kapitalist, men jag är kritisk till hur kapitalismen fungerar. Vi måste bort från rovdriften och de kortsiktiga lösningarna för att istället bygga ett hållbart samhälle och näringsliv, säger han när vi får en kort pratstund med honom på mobilen. 
 
Clarion Hotel & Congress Malmö Live är ett av de senaste tillskotten i hotellportföljen för Petter Stordalen. Han ser anläggningen som en kronjuvel i södra Sverige och han hoppas att den ska bli en naturlig samlingspunkt för hela Öresundsområdet. 
–  Förr handlade allt om Köpenhamn och Kastrup, men vi såg potentialen i Malmö redan för 15 år sedan när vi började undersöka möjligheterna att öppna ett större konferenscenter. Nu är jag jätteglad att vi rott projektet i hamn, det har varit en lång resa men i den här branschen får man inte ha bråttom. Det som vi bygger i dag ska stå kvar och användas de kommande 100 åren, säger han och liknar det egna företagsbyggandet vid skogsplanteringar där man vare sig kan eller bör stressa fram utvecklingen. 
 
Just långsiktigheten har blivit ett signum för hans affärsfilosofi som går ut på att det är bättre att skynda långsamt och utveckla verksamheter så att de uppfyller högt ställda etiska krav än att försöka krama ut så mycket pengar som möjligt i alla affärsled. 
 
Du har engagerat dig ovanligt mycket i just hållbarhetsfrågor. Varför är det så viktigt? 
–  Det handlar i grund och botten om mitt eget samvete. Jag vet att en dag kommer mina barn att fråga mig vad jag gjorde för att göra skillnad och då vill jag ha ett väldigt bra svar. Jag vet inte när den frågan kommer, men när den väl ställs kan jag inte bara slå ifrån mig den och spela oförstående. 
 
Mjuka frågor som miljöfrågor brukar annars inte vara prioriterade inom näringslivet? 
–  Det stämmer, medvetenheten har i och för sig ökat men det är fortfarande alldeles för ovanligt att de här mjuka frågorna får något reellt genomslag inom näringslivet, det har jag märkt bland annat när jag ville att vi skulle satsa mer på ekoprodukter inom Nordic Choice. Mina ekonomer räknade då ut att det inte skulle löna sig, men jag drev igenom beslutet eftersom jag hellre äger ett företag som tjänar lite mindre men som i gengäld upplevs som seriöst och som har sunda värderingar.  
 
Hur ser du på hotell- och restaurangmarknaden i Sverige? Många talar ju om kris och problem, är det en bild som du känner igen dig i? Eller finns det nya möjligheter som många ännu inte upptäckt.  
–  Hotellnäringen är vad jag kallar en soluppgångsbransch och det har den varit sedan Maria och Josef inte hittade något härbärge i Betlehem. Visst har det förekommit kriser och visst kommer det att uppstå kriser, men jag menar att det finns väldigt mycket mer att göra för att förbättra relationerna till gästerna för att på så sätt skapa en lojalitet som man kan se inom andra branscher, där Apple är ett riktigt föredöme. Genom att tydligt kommunicera våra tankar om vikten av att vi alla ska bidra till ett hållbart samhälle tror jag att vi kan skapa liknande band med våra gäster. Men sen arbetar vi även aktivt med olika kundprogram och serviceerbjudanden som ska göra att man väljer att återkomma till oss både när det gäller resor i tjänsten och för semestervistelser. 
 
 
 

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig? 
–  Jag går upp tidigt på morgonen och går en lång promenad med min hund, det är en viktig ritual för att komma igång. Sen tar jag mig tid att äta en rejäl frukost och läsa tidningarna och det senaste dygnets mailskörd. Därefter tar jag mig till kontoret för att ta en kopp ekokaffe under morgonmötet där vi går igenom akuta ärenden eller de nya projekt eller koncept som vi arbetar med. Under förmiddagen brukar jag hinna med eventuella intervjuer samt uppdaterade de sociala medierna. Lunchen äter jag gärna tillsammans med medarbetare och sen rullar det på med möten under dagen. Nordic Choice var från början en investering i mitt liv, men nu har investeringen blivit mitt liv. Jag ser gör faktiskt ingen skillnad på arbete och fritid eftersom jag älskar bolaget och alla våra fantasiska medarbetare. Jag kan gott säga att jag lever med företaget dygnet runt årets alla dagar. 
 
Du började din företagarbana som jordgubbsförsäljare hemma i Norge och jag har hört att du lever efter det som du kallar för jordgubbsfilosofin. Du lär ha klagat på den dåliga kvaliteten men då hade din far sagt att ”du får sälja de jordgubbar du har, för de är de enda du kan sälja”. 
–  Ja, det handlar om att alltid göra det bästa man kan utifrån de givna förutsättningarna och verkligen ta tillvara på alla de chanser och möjligheter som möter oss i livet.
 
Du lyckades tydligen bra med dina jordgubbar. Du blev utsedd som Norges bäste jordgubbförsäljare 1974, i konkurrens med flera medelålders kvinnor. 
–  Det stämmer och det är ett bevis på att det är viktigt att ha en tydlig livsfilosofi och att leva efter den. Men samtidigt ska man vara medveten om att ingen kan göra allt, men att alla kan göra något. När det gäller miljöfrågorna som jag tycker är så avgörande för oss och våra barns framtid är det viktigt att hela tiden visa på goda exempel. Jag ser Nordic Choice som ett utmärkt verktyg för att visa på att det inte finns något motsatsförhållande mellan lönsamhet och miljöhänsyn, snarare tvärtom. En stark resultaträkning innehåller mer än bara siffror. 
 
Samtidigt gäller det att leva som du lär? 
–  Ja det är sant, för mig är det viktigt att visa att mitt engagemang är äkta och det är länge sedan jag till exempel bytte ut mina sportbilar mot miljöbilar. Som ledare är det viktigt att föregå med ett gott exempel, det ger ett mycket bättre resultat än en massa vackra ord om hur man ska vara och hur man ska leva. 
 
Du har fått en del kritik för att du engagerar dig i till exempel antikärnkraftsaktioner och jag vet att du fått hatbrev i samband med att du gav ut en tidning där du uppmanade väljarna att rösta ut vissa politiker som inte engagerade sig mot giftdumpning i havet. 
–  Det var en hel del som skrev till mig och sa att de aldrig skulle bo på ett Nordic Choice-hotell igen. Men jag har inga problem med att folk avbokar rum på grund av att jag står för det som jag tror på. Visst förlorade jag en del kunder vid det tillfället, men jag tror också att jag vann nya. För mig är det viktigt att visa att jag engagerar mig i olika samhällsfrågor, oavsett om det handlar om miljö, hållbara affärer eller mångfald.