Nyheter

Hallå där David Johansson

Hallå där…
David Johansson på Sweco som blev ”Ung & Tung” på Betonggalan förra veckan.
Först förstås – Grattis! Hur känns det?

– Stort tack. Jag var väldigt nöjd över att ens ha blivit nominerad och tänkte att vinstchansen var 1/5 då det inte gick att säga hur juryn resonerade. Kategorin ”Ung & Tung” är ju relativt bred och omfattar inte bara konstruktörer utan alla som arbetar med betong. En stor del i att jag vann vill jag tillskriva Sweco. Jag har kompetenta, inspirerande och trevliga kollegor som får mig att hela tiden vilja prestera bättre samt en lyhörd chef som låter mig utvecklas i den riktning jag själv vill. Nu när jag fått smälta det är jag självklart väldigt hedrad och det betyder mycket för självförtroendet som konstruktör.

Vilket av dina projekt är du mest nöjd med hittills?
– Tekniskt sett är jag stoltast över en återvinningscentral, vilket kanske inte låter så spännande. Det började med en enklare utredning kring olika grundläggningsalternativ, men mynnade ut i en omfattande dimensionering av ganska stora betongkonstruktioner (både platsgjutet och prefabricerat) med många tekniska utmaningar. I detta ingår även rollen som byggstöd vilket är otroligt utvecklande, att få diskutera och hitta lösningar tillsammans med entreprenören.

Vad är största utmaningen med att arbeta i betong?
– Som konstruktör ser jag nog betongens tvärsnittsrespons som en stor utmaning. Exempelvis ändrar en konstruktion bestående av flera samverkan element uppförande beroende på en tvärsnittet är spruckna eller ej. Det gäller att hålla tungan rätt i mun. Om jag bortser från beräkningsdelen så finns det andra utmaningar, till exempel hur jag som konstruktör kan påverka utförande, arbetsmiljö och miljö.

Har du någon favorit när det gäller betongkonstruktioner i världen?
– Höga konstruktioner med nyskapande estetik i all ära, men jag gillar äldre byggnader som uppfördes utan de maskiner och den teknik som finns idag. En av de finaste betongbroarna i mina ögon är den gamla Svinesundsbron som förbinder Sverige och Norge. Den byggdes under komplicerade förhållande mellan 1939-1942, när Tyskland hade invaderat Norge. Min farfar var dessutom med och byggde bron vilket gör att jag kanske är lite partisk i frågan.

Vad skulle kunna vara ett drömprojekt i framtiden?
– Att vara med och bygga upp ett nytt samhälle från grunden, med bostäder, infrastruktur och hamn. Detta skulle innebära mycket samarbete mellan olika discipliner och ett stort miljötänk. Med dagens kunskap och teknik skulle ett sådant nytt samhälle bli energisnålt med minimal miljöpåverkan och med en mycket välfungerande infrastruktur, vilket skulle möjliggöra att leva ett bilfritt liv.

I tidningen råkade vi ge David Johansson ett annat förnamn. Vi ber om ursäkt för felet.