Byggprojekt

Grönt ljus för hamninfarten i Trelleborg

Trelleborgs hamn
Trelleborgs hamn. Foto: Niclas Ingvarsson, Trelleborgs kommun

Som Byggvärlden tidigare berättat fastställde Mark- och miljödomstolen i somras detaljplanen för den nya östliga hamninfarten i Trelleborg. Nu har även Mark- och miljööverdomstolen gett grönt ljus för projektet som även möjliggör för det stora projektet Kuststad 2025.

I onsdags meddelade Mark- och miljööverdomstolen att de inte kommer att pröva de åtta inkomna överklagandena. Därmed har detaljplanen vunnit laga kraft och bygget av den nya östliga hamninfarten kan påbörjas. Detta är i sin tur en viktig pusselbit för möjliggörandet för det stora stadsutvecklingsprojektet Kuststad 2025 med bland annat 7 000 nya bostäder.

– Det här är en viktig pusselbit för att färdigställa ringvägen och den östliga hamninfarten. Jag vill rikta ett stort tack till alla som under lång tid har bidragit med sin kompetens och sitt engagemang. Genom vårt gemensamma arbete har vi nått ett framgångsrikt resultat. Nu kan vi med tillförsikt blicka framåt och fortsätta arbetet med Kuststad 2025, säger Håkan Otterström, projektledare för Kuststad 2025

Trelleborgs Hamn ansvarar för bygget av evakueringsvägen och den östliga hamninfarten. För hamnen innebär beslutet att arbetet med det så kallade backspåret kan slutföras, ett projekt i samarbete med Trafikverket och inom ramen för EU-projektet Green FIT.

– Förlängningen av backspåret kommer att öka den intermodala trafiken, alltså övergången från väg till järnväg. Vi kan slutföra bygget av backspåret under året, men för att starta bygget av själva hamninfarten inväntar vi kommunens miljötillstånd, säger Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs Hamn.

Innan själva evakueringsvägen kan byggas behöver ett kustskydd anläggas som skyddar vägen vid höga vattennivåer Trelleborgs kommun räknar med att erhålla detta miljötillstånd i slutet av 2024. I så fall kommer det vara möjligt att bygga kustskydd samt evakueringsväg under 2025.

För att evakueringsvägen ska kunna användas som östlig hamninfart i framtiden, krävs även en ringväg runt Trelleborg. Arbetet med en ny detaljplan för östra Ringvägen pågår och inkluderar noggranna analyser av bland annat klimat, trafik och miljö. Planen förväntas gå ut på samråd i slutet av året eller början av nästa år.

– En östlig hamninfart med tillhörande lastbilsuppställning är en förutsättning för att kommunen ska kunna utnyttja de ytor som frigörs när hamnverksamheten flyttas söderut. Arbetet med evakueringsvägen har förberetts genom omläggning av dagvattenledningar, flytt av högspänningskablar och rivning av byggnader, enligt Christopher Kolbjörnsen, projektledare för Ringväg och hamninfart i Trelleborgs kommun.

Jörgen Nilsson betonar vikten av evakueringsvägar.
– När hamnverksamheten flyttas österut kommer behovet av en östlig evakueringsväg att bli avgörande, både ur säkerhetsperspektiv och för räddningstjänsten. Försvarsmakten har också framhållit att en ringväg runt Trelleborg är nödvändig för militär rörlighet och Sveriges försvarsförmåga.

Läs mer om Kuststad 2025 här.