Nyheter

Generalentreprenör utsedd för Uppsala spårväg

Illustration över gata med den planerade spårvägen
Uppsala ska få spårväg till 2029. Visionsbild av Fågelsången. Bild: White arkitekter.

Uppsala kommun har nu utsett generalentreprenör för byggandet av Uppsala spårväg. Det blir Nyab, tillsammans med partnern Azvi, som får uppdraget.
Kommunen har också tilldelat en beställning för Fas 1 av projektet.

I våras gick kommunen ut med upphandlingen för Uppsala spårväg. Nu är det klart och det är Nyab och Azvi som har utsetts till generalentreprenör.

Nyab, som erbjuder ingenjörs-, bygg- och underhållstjänster, och Azvi, ett företag som specialiserar sig på spår-, el-, signal- och telekomarbeten i järnvägsprojekt, kommer att verka genom ett integrerat joint venture, där båda parter har 50 procent andel och ska vara solidariskt ansvariga gentemot kunden.

Kommunen har också tilldelat Nyab och Avzi en beställning för Fas 1 av projektet. Fasen inkluderar designarbete, upphandling av underentreprenörer, upprättande av en produktionsplan samt beräkning av projektkostnader.

Fas 2 värd fem miljarder

Nyab uppskattar att beställningen av Fas 1 har ett värde på 150–200 miljoner kronor för joint venture-bolaget. Fas 1 förväntas vara slutförd inom elva månader efter kontraktsskrivningen.

I enlighet med lagen om offentlig upphandling är beställningen föremål för en 10-dagars överklagandeperiod, varefter ett kontrakt kan undertecknas.

Deltagandet i Fas 1 av projektet gör att Nyab anser sig väl positionerat för att erhålla beställningen av Fas 2, skriver de i ett pressmeddelande. Fast 2 inkluderar byggnadsarbetet och som har ett uppskattat värde på 5 miljarder kronor för joint venture bolaget. Kontraktssumman kommer att fastställas under Fas 1.

Fas 2 i projektet beställs separat av Uppsala kommun och planeras att starta 2025 och slutföras 2029.

Detaljplaner ute på granskning

I 17 juni tog kommunfullmäktige beslut om att anta en detaljplan för Uppsala spårväg delsträcka A-B. Detaljplanen rör den sträcka som går från centrala delarna av Uppsala, via Rosendal och Gottsunda.

Detaljplanerna för delsträcka C och D är ute på granskning nu, fram till och med 1 november.

Delsträcka C omfattar spårvägens dragning från Dag Hammarskjölds väg till Regemenstvägen och Lägerhyddsvägen över Kungsängsleden och ner mot Ulleråker samt Ultuna. Delsträckan slutar vid korsningen där Ulls väg och Ultunaallén möts.

Detaljplanen för delsträcka D sträcker sig från Bäcklösa till Ultuna och fortsätter sedan österut över Fyrisån i riktning mot Sävja och Bergsbrunna. Den avslutas i den nya knutpunkten med järnvägsstation i Bergsbrunna.

Uppsala spårväg

  • Uppsala spårväg är ett stadsutvecklingsprojekt som syftar till att förbättra kollektivtrafiken och
    bidra till hållbar stadsutveckling.
  • Spårvägen planeras att omfatta 17 km dubbelspår och 22 hållplatser.
  • Projektets omfattning inkluderar projektering och byggnation av spåranläggning, plattformar, likriktarstationer och annat som behövs för att kunna ha ett fullt fungerande spårvägssystem. Vidare ingår gator, gång- och cykelbanor, allmän platsmark, broar, tunnlar och stödmurar.