Fakta l Marieholmsförbindelsen
Består av en ny vägtunnel under och ny järnvägsförbindelse över Göta älv i Göteborg.
Ska öka tillgängligheten till Göteborgs hamn, Älvstranden, industrierna på Hissingen och avlasta Tingstadstunneln. Minskar sårbarheten i Göteborgs vägtrafiksystem och trafiken genom Tingstadstunneln.
Just nu pågår byggnation av vägtunnel, järnvägsbro och trafikplatser.
Marieholmstunneln beräknas kosta 3,5 miljarder kronor och ingår i Västsvenska paketet.
Tunneln blir cirka 500 meter lång och får tre körfält i vardera riktningen.
Tunneln öppnar för trafik under 2020.
Södra Marieholmsbron finansieras genom samverkande intressenter regionalt och nationellt, samt bidrag från EU. Kostnaden är cirka 1,35 miljarder kronor.
Bron blir cirka 1,5 kilometer lång och med den fördubblas spåren över Göta älv.
Öppningsbar för sjötrafik.
Bron blir klar våren 2016.
Entreprenader:
Marieholmstunneln, entreprenad 1:
Entreprenaden innefattar en cirka 500 meter lång sänktunnel under Göta älv med anslutande delar. Tunneln kommer att få två tunnelrör, med tre körfält i vardera riktningen.
Tunneln under Göta älv byggs i tre delar i en docka konstruerad för ändamålet vid Marieholm. Varje element/tunneldel kommer att vara cirka 100 m långt, cirka 30 m brett och cirka 10 m högt. Elementen sammanfogas och bildar tunneln som får två tunnelrör med vardera 12,9 meter fri bredd. Fri höjd är 5,1 meter. Utrymningsvägar (d v s dörrar till utrymningsgången) planeras med cirka 100 m avstånd.
Entreprenaden har tilldelats Züblin Scandinavia AB/Boskalis Sweden AB.
Anbudssumma 1 533 499 000 SEK.
Trafikplats Marieholm, entreprenad 2:
Vid Marieholm anläggs en ny stor trafikplats i tre plan där Marieholmsförbindelsen och E45 möts. Trafikplatsen blir fullständig med ramper för alla riktningar mellan Marieholmstunneln, Partihallsförbindelsen och E45.
E45 byggs om och får delvis ny sträckning mellan Slakthusgatan och Gullbergsmotet. Lokalvägnätet ansluts till huvudvägnätet via den befintliga avfarten och påfarten vid Slakthusgatan för norrgående trafik längs E45 och via nya ramper i anslutning till den nya trafikplatsen. Ny påfart anläggs för trafik från Partihallsområdet och Waterloogatan mot tunneln.
Entreprenaden har tilldelats Peab Anläggning AB
Anbudssumman 332 887 000 SEK.
Trafikplats Tingstad, entreprenad 3:
På Hisingen ansluts Marieholmstunneln norrut mot E6 i Tingstadsmotet och söderut mot Lundbyleden i Ringömotet. Ramper till och från Marieholmstunneln ansluts till E6 vid Tingstadsmotet och mot befintliga ramperna mellan E6 och Norgevägen/Lundbyleden i Ringömotet.
Nytt lokalvägnät byggs i Tingstadsområdet för att ersätta den befintliga Salsmästaregatan.
Längs de nya lokalvägarna byggs gång- och cykelvägar som ansluts till befintligt gång- och cykelvägnät.
Entreprenaden har tilldelats NCC Construction Sverige AB.
Kontraktssumman 621 950 000 SEK.
Södra Marieholmsbron:
I huvudentreprenaden ingår bygget av en öppningsbar bro. Den öppningsbara delen av bron kommer att bli 72 meter lång och ha segelfri höjd på cirka 7 meter. Järnvägssträckan blir cirka 1,5 kilometer lång och mestadels förlagd på bro, då den förutom över Göta älv även sträcker sig över Säveån och industriområdena Marieholm och Tingstad. I entreprenaden ingår också byggnationen av gång- och cykelbana, med på- och avfarter, som sträcker sig längs järnvägsbron.
Södra Marieholmsbron har tilldelats Skanska – MTH Marieholmsbron HB, ett konsortium bestående av Skanska Sverige AB och MT HØJGAARD AS.
Kontraktssumma 790 600 000 SEK.
Källa: Trafikverket