Nyheter

Fotbollsvåldet oroar största AIK-sponsorn

Peab är en av svensk fotbolls största sponsorer. Nu har de tröttnat på problemen kring sporten. -Det som händer är förfärligt. Vi är väldigt bekymrade, säger Mats Johanson, vice vd på Peab.

Byggbolaget Peab var AIK:s huvudsponsor på vägen mot SM-guldet. Nu förhandlar parterna om en förlängning av kontraktet.

-Vi för en dialog i positiv anda, säger Johan Cederbrant, försäljnings- och marknadschef på AIK.

Sponsring är ett viktigt inslag när Peab bygger sitt varumärke.

-Lagbygge är något Peab står bakom, därför sponsrar vi många lag; AIK, Kalmar FF, Malmö FF samt lag i basket, volleyboll och ishockey, säger Mats Johansson, vice vd på Peab.

Byggbolaget finns även med som sponsor för mindre klubbar.

-Dessa beslut fattas ute i regionerna. Det är viktigt för oss att visa att vi finns med som samhällsbyggare. Vi bygger ju också mycket för kommunerna. Idrottsarenor bland annat, säger Mats Johansson.

Finns det inte risk att svärta ner varumärket, att det förknippas med läktarvåld och huliganer?

-Jo, det är klart att det finns en risk att vi svärtar ner varumärket också. Vi har pratat mycket om det men jag vill betona att de som ställer till problem är en väldigt liten del av supportrarna och AIK tar ett stort ansvar för att stävja problemen, säger Mats Johansson.

Han förfäras över scenerna då Djurgårdens supportrar misshandlade Assyriskas spelare på planen efter matchen.

-Bland det finaste man kan göra är att ta med barnen på idrott och äta en varmkorv. Sådant här får aldrig hända. Vi är väldigt bekymrade.

Mats Johansson tycker att klubbarna jobbar hårt för att stävja problemen och inte kan göra så mycket mer.

-Det är fotbollens organisationer, lagstiftaren och myndigheterna som måste ta problemet på större allvar. De här personerna ska inte vara på idrottsarenorna, säger Mats Johansson.