Byggprojekt

Första tegelstenen i nya stationsbyggnaden

Jesper Göransson murar fast en tegelsten i Göteborg Grand Central. Foto: Henrik Ekberg
Jesper Göransson murar fast en tegelsten i Göteborg Grand Central. Foto: Henrik Ekberg

Sveriges äldsta tågstation ligger i Göteborg och stod klar 1858. Intill byggs nu en systerbyggnad med projektnamnet Göteborg Grand Central. På onsdagen murades de första tegelstenarna av bland andra finansminister Elisabeth Svantesson (M) och Peabs vd Jesper Göransson.

Det har talats länge om utvecklingen av det enorma Centralenområdet, men nu växer det på allvar. Under jord förstås, i form av Västlänken, men även ovanför. NCC:s Park Central börjar ta form ovanför den överdäckade tågtunneln och strax bredvid, intill Nils Eriksonsterminalen, pågår även bygget av det nya stationshuset som Peab bygger i partnering med byggherren Jernhusen.

Tillställningen ägde rum mitt på byggarbetsplats vid den första valvbågen som har rests. Byggnaden får totalt sju valvbågar tillverkade av ECO-Betong från Swerock. Foto: Henrik Ekberg

På onsdagen intog de flesta berörda aktörer scenen som byggts upp mitt på byggarbetsplatsen, med den första resta valvbågen i ECO-Betong av totalt sju som fond.

– Vi är jättetacksamma att få bygga den här stationsbyggnaden som tekniskt sett är utmanande vad gäller bland annat bärighet och logistik. Vi har haft ett bra samspel med beställaren Jernhusen redan från första fasen, sade Peabs vd Jesper Göransson.

”En stark tillväxtmotor”

Jesper Göransson tog ett första symboliskt spadtag genom att mura fast en tegelsten tillsammans med bland andra Jernhusens vd Biljana Pehrson, Trafikverkets regionaldirektör Jörgen Einarsson och inte minst finansminister Elisabeth Svantesson, som dagen före hade presenterat sin miljardsatsning för järnvägsunderhåll.

– Göteborg och Västsverige är en stark tillväxtmotor för hela landet. Kraften och innovationsförmågan som finns hos människorna och företagen här är väldigt betydelsefull för svensk ekonomi. Infrastrukturen spelar en viktig roll för utvecklingen i regionen och det nya stationshuset är en viktig pusselbit i det.

Niclas Böregård, platschef på Peab, instruerar finansminister Elisabeth Svantesson inför murningen. Foto: Henrik Ekberg

Den 15 000 kvadratmeter stora Göteborg Grand Central, som bland annat ska byggas med trästomme och hundra procent återbrukat tegel, planeras att stå klar när Västlänkens station Centralen öppnar som säckstation 2026. Huset byggs samman med Nils Ericsonsterminalen och får flera entréer samt nedgång till Västlänkens Centralenstation. De tre övre våningsplanen kommer att fyllas med kontor.