Nu har de första stålkonstruktionerna i det som ska bli Hisingsbron anlänt till Göteborg från Spanien. 22 av de totalt 42 delarna är på plats i Frihamnen.
– Allt som allt så handlar det om 7000 ton stål som ska levereras, säger Peo Halvarsson, produktionschef hos entreprenören Skanska-MTH JV.
Grundläggningen i Göta älv är klar. Nu ska Hisingsbron, som ska ersätta den slitna Götaälvbron, börja ta form ovanför vattenytan.
På onsdagen anlände fartyget Symphony Spirit till Frihamnen i Göteborg med ett lass sidospannselement som ska ingå i Hisingsbron. Det är 22 stycken sidospann som kommer att lastas av i Frihamnen i väntan på montering. Leveransen är en viktig milstolpe för byggprojektet.
– Det är riktigt stora stålkonstruktioner som kommer att fylla en stor del av Frihamnen. Snart börjar det bli synligt att en bro växer fram, och jag tror också att man kommer att förstå vilket stort arbete ståltillverkarna i Spanien har gjort, säger Annica Ridell, trafikkontorets samordnande byggledare för stål som följt tillverkningen i Spanien regelbundet.
Sidospannen och tvärbalkarna har tillverkats i Bilbao av företaget URSSA som är specialiserade på stora stål- och brokonstruktioner. Om några veckor anländer ytterligare en last med 20 sidospann till Frihamnen. I november beräknas de båda tvärbalkarna transporteras på fartyg från Spanien.
Stålet till Kollektivtrafikbron som tar bussar och spårvagnar till Nils Ericson Terminalen och Östra Hamngatan tillverkas av företaget Tecade i Sevilla.
– Redan 2015, när vi skulle lämna anbud till Trafikkontoret Göteborg stad, började vi en urvalsprocess av stålleverantörer. 11 företag från hela världen blev prekvalficerade, dock inget svenskt eftersom jobbet ansågs för stort, berättar Peo Halvarsson, produktionschef på Skanska-MTH JV
När tvärbalkarna är på plats kan monteringen av stålet börja. Tvärbalkarna är 700 ton tunga och 18 x 44 meter stora. De här leveranserna är de mest kritiska.
–Vi kommer att använda ett av de största skepp som någonsin gått i älven. När fartyget ska passera under Götaälvbron finns bara 200 mm marginal på varje sida.
Skeppet kommer att lägga till vid spontgropen i älven och sedan rullas tvärbalken på plats. Efter att tvärbalkarna är undergjutna och fastspända påbörjas montering av sidospannen. Vid monteringen kommer ett svetsgäng från Tecade att bistå Skanska-MTH JV som är totalentreprenör för byggnationen. När delarna svetsats ihop börjar formsättning, armering och betonggjutning av farbanorna.
Bron, som är en lyftbro, innehåller avancerade mekaniska delar, styrsystem och lyftmaskineri inne i pylonerna.
–Själva lyftmekaniken tillverkas i Danmark och tester pågår nu innan vi börjar installationen, säger Peo Halvarsson, som jobbat med att bygga broar i 26 år.
Hisingsbron ska bli Göteborgs nya landmärke. Den har ritats av den danska arkitektbyrån Dissing + Weitling som vann arkitekttävlingen med sitt förslag Arpeggio, som är namnet på den delen av bron som går över Göta älv.
– Hisingsbron blir mer än en bro, den blir en gata i staden och är en viktig pusselbit i stadens utveckling, säger Carl-Anton Holmgren, trafikkontorets projektchef för Hisingsbron.
Monteringen av sidospann och tvärbalkar beräknas vara klar i början av nästa år. Bron ska stå klar för bil- och spårtrafik under år 2021.