Det finns för många intressenter med olika agendor. Myndigheternas kravställningar, arkitekternas visioner och bostadsutvecklarnas ekonomiska målbild hänger inte ihop.
Det menar Ulf Jonsson, vd på Zengun AB, är en av förklaringarna till att digitaliseringen i branschen tar tid.
– Byggindustrin måste satsa på partnering, precis som bilindustrin och varvsindustrin.
– Byggindustrin behöver ett samlat projekt på ett övergripande plan för digitaliseringen. Ett projekt som samlar hela branschen kring en gemensam lösning. Det är möjligt att projektet Uppkopplad byggplats kan bli detta, säger Ulf Jonsson, vd för entreprenören Zengun AB i Stockholm.
Byggvärlden har sökt kommentarer från medelstora byggentréprenörer om digitaliseringsprojektet Uppkopplad byggplats som vi presenterade i förra numret av tidningen.
Projektet utvecklar och provar digital teknik som beräknas sänka kostnaderna i byggprocessen med hela 20 procent. En besparing för hela landet med cirka 60 miljarder kronor per år, om allt går enligt planerna.
– Byggindustrins resursslöseri är enomt idag. Jämför byggindustrin med varvsindustrin. Varvsindustrin kan bygga fartyg med ytan 100 000 kvadratmeter. Fyra-fem veckor efter att ett varv fått förfrågan på att leverera ett fartyg finns en 3D-modell för fartyget, klar prissättning och en tidsplan för bygget. Underleverantörerna får information om vad de ska leverera och varvet producerar sedan normalt ett fartyg enligt uppgjord plan. Det är mycket bättre än vad byggindustrin klarar idag. Jag anser att det bästa är att jämföra med varv, säger Ulf Jonsson.
– Byggbranchen håller fortfarande på och famlar efter standarder för digitaliseringen. 1996 gick jag på KTH i Stockholm och då fanns en målbild för digitaliseringen. Vi är fortfarande långt från den målbilden, säger Jonsson.
Varför är det så?
– Problemet i byggbranschen och inte minst utmaningen för entreprenörer är att det finns för många intressenter med olika agendor. Myndigheternas kravställningar, arkitekternas visioner och bostadsutvecklarnas ekonomiska målbild hänger inte ihop. Aktörerna är inte överens. Alla driver sin agenda, säger Ulf Jonsson
– Min uppfattning är att byggindustrin måste satsa på partnering, precis som bilindustrin och varvsindustrin. De har ett nära samarbete med sina underleverantörer. Byggindustrin behöver införa ett liknande långsiktigt nära samarbete med sina underleverantörer. Då kan varje entreprenör bli effektivare, säger Ulf Jonsson.
Byggvärlden har sökt kommentarer från cirka 20 byggentreprenörer med miljardomsättning om den nya digitala tekniken som är under utveckling och hur företagen ser på sitt läge. Vi har bara fått svar från två medelstora entreprenörer för denna artikel, Zengun och Serneke. Flera anger att de behöver mer tid för att kunna sätta sig in i saken.
Zengun bygger bostäder och kontorsfastigheter och omsättningen var 1,2 miljarder kronor 2017.