— Två faktorer påverkar utformningen av kontorsmiljöerna. Teknikutvecklingen och utvecklingen av hållbart byggande, säger Joachim Hallengren, chef på NCC Property Development.
Efter att ha jobbat hemma i några dagar är det dags att ta sig till kontoret. Du åker upp med hissarna. När dörrarna öppnas står där en soffgrupp. Tillsammans med en arbetskamrat slår du dig ned med en kopp ekologiskt kaffe från er automat. Medan ni diskuterar spelar takbelysningens nedtonade ljus på fruktskålen framför er. Ett ljus som för övrigt produceras av solcellerna på taket. Bakom er står några kontorsbord, inte på rad utan i en ordnad oordning. Efter några timmar åker du med datorn till ett kafé och jobbar vidare.
En vanlig dag på kontoret alltså. Åtminstone om några år, om man ska tro några av de aktörer som är i färd med att slutföra morgondagens kontorslandskap.
— Kontoren blir mer och mer av en mötesplats än en arbetsplats. Många väljer att jobba på distans. Sedan kommer medarbetarna in till kontoret för att samtala och få input, säger Joachim Hallengren på NCC Property Development.
Redan i dag ska kontorsmiljöerna vara forum för medarbetarnas kreativitet. Jämfört med kontor, byggda för 20 år sedan, är moderna kontor öppnare med fler mötesplatser, enligt Joachim Hallengren.
— Kontoren ska inge en känsla som påminner om en hotellobby mer än ett traditionellt konferensrum, säger han.
Finns det andra trender som kan spegla sig i morgondagens kontorslandskap?
— Hållbart byggande är viktigt. Det kommer nog inte påverka kontorslandskapen. Det ekologiska kaffet är redan på plats och man kan slänga pappret i återvinningskartonger. Däremot kommer kontorsbyggnaderna förändras. Vi kommer att få se mer solpaneler, till exempel.
”Flight to quality” är ett begrepp som ofta återkommer i samtal om moderna kontorslandskap. Det innebär att företag flyttar från gamla till moderna lokaler. Enligt Caroline Arehult, uthyrnings- och marknadschef på Skanska, är det en trend som kommer hålla i sig.
— Orsaken är att hyresgästerna gör förändringar i sin organisation och verksamhet i allt snabbare takt. Då är man beroende av lokaler som är flexibla, säger hon.
Märta Friman, inredningsarkitekt på White arkitekter, tror att det öppna kontorslandskapet har kommit för att stanna. Men gestaltandet kommer ändå att förändras med tiden.
— Ibland pratar vi här skämtsamt om slavhav när det gäller traditionella öppna kontorslandskap. Men nu går vi mot att kontoren blir personliga. De ska dels spegla ett företags varumärke. Ta till exempel rutschkanorna på Googles kontor, de sänder signaler till både kunder och medarbetare om vad företaget står för. Sedan tar man också mer och mer hänsyn till att medarbetarna i sig har olika behov, säger hon.
Om man tar en promenad i ett kontor om 20 år, hur kommer det att se ut då?
— Just nu ser vi att kontorslandskapen alltmer uttrycker företagens identitet. Men om 20 år kan pendeln mellan det individuellt färgstarka och det mer strama ha svängt flera gånger. Men själva grunden, det öppna kontorslandskapet, kommer att bestå.