Nu ska byggbranschen bli lättare – och mer ergonomisk! I maj lanserar Gyproc sin nya produkt ErgoLite, en gipsskiva för invändiga väggar och tak. I standardstorlek väger skivan 15 kilo istället för 25 kilo, som de traditionella gipsskivorna.
– Att manuellt hantera en skiva som väger femton istället för tjugo kilo gör stor skillnad. För en montör innebär det drygt hundra kilo mindre att lyfta under en vanlig arbetsdag, eller 500 kilo på en vecka, säger Bo Larsson, System & Innovation Director Nordic på Gyproc AB.
Den nya skivan är resultatet av en innovativ teknologi som gör det möjligt att tillverka en lätt gipsskiva med en höghållfast kärna.
– Efter ett intensivt utvecklingsarbete och åtskilliga tester har vi nått fram till en produktionsmetod som gör skivorna betydligt lättare, men fortfarande starka.
Skivan är lika stark och stabil som en standardgipsskiva. Kärnan består av armerad glasfiber och ytlagret av gips med hög densitet och ett ytskikt av stark kartong. Den reducerade mängden gips är avgörande för viktminskningen.
Enligt Viveka Wiberg, ergonom på Arbetsmiljöverket, har ungefär var femte byggnadsarbetare belastningsskador. Dåliga arbetsställningar, mycket manuellt och repetetivt arbete och slarv med maskinella hjälpmedel gör att många drabbas av belastningsbesvär, främst i rygg, nacke och axlar.
– Det är svårt att komma ifrån den manuella hanteringen och därför är allt som gör att man kan få ner vikten är bra. Men det går att förbättra arbetsförhållandena även på andra sätt. Genom att redan i projekteringsskedet göra riskbedömningar, planera samordning och se över tillgången på hjälpmedel ska byggnadsarbetarna inte behöva arbeta på trånga ytor, i dåliga arbetsställningar och med tunga lyft.
Att Sverige blir den första marknaden i Europa där ErgoLite lanseras har sin förklaring.
– Intresset för ergonomi är större här än i många andra länder, säger Bo Larsson.
Men det är inte bara snickare och montörer som tjänar på en lättare produkt. Den lägre vikten ger dessutom andra miljöfördelar, dels i transportledet dels genom lägre förbrukning av råvaror och energi vid tillverkning.
– 25 procent lägre vikt gör det möjligt att lasta fler skivor på varje bil och köra större, men färre leveranser. Det ger lägre bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp, säger Lars Lundberg, vd på Gyproc AB.
ErgoLite monteras på samma sätt som traditionella gipsskivor. Den uppfyller föreskrivna ljud- och brandkrav samt är helt återvinningsbar. Gipskivorna kommer att produceras i fabriken i Bålsta. Priset är cirka 25 procent högre än på en standardgipsskiva.
Är marknaden verkligen beredd att betala 25 procent mer för 25 procent mindre, så att säga?
– Den nya lättviktsteknologin gör det möjligt för företagen att välja och att vara med och påverka. Vi vill leda den här utvecklingen och vi har mött ett stort intresse. Det handlar om att vi har fått fram en likvärdig skiva som är 25 – och inte fem – procent lättare, säger Göran Larsson, försäljningschef på Gyproc.