Nyheter

”En omtumlande start”

I juni fick Tomas Eneroth frågan om att efterträda Anna Johansson som infrastrukturminister. en fråga han tyckte att det var självklart att svara ja på. Foto: Socialdemokraterna

Han hamnade rakt i hetluften och fick i rollen som ny infrastrukturminister börja med att sätta sig in händelserna kring Transportstyrelsen. 
Men nu blickar han framåt och snart kommer förslaget till den nya infrastrukturplanen att presenteras.
– Den innebär en rekordstor satsning på infrastruktur, säger Tomas Eneroth, (S), infrastrukturminister.

Vad fokuserar du på just nu?
– De stora investeringar som kommer i form av den nationella infrastrukturplanen. Det handlar om 622 miljarder kronor som ska investeras över en elvaårsperiod. Det innebär en satsning som ökar med drygt 100 miljarder kronor jämfört med tidigare planperiod. En viktig punkt är att förutsättningar för ett ökat bostadsbyggande ska vägas in tillsammans med de transportpolitiska målen.

Blir det satsningar på höghastighetståg?
– Jag kan inte uttala mig om enskilda objekt, men jag kan säga att det kommer att bli en rekordstor satsning på järnväg. Där behövs stora investeringar för att komma ikapp är av underinvesteringar.

Hur ska framtidens infrastruktur se ut?
– Vi måste få effektivare transporter för att klara klimatutmaningen. Vi måste samtidigt se till att hela landet hålls ihop och behålla kvaliteten ända ner till det finmaskiga vägnätet. Elektrifieringen ger stora möjligheter.

Hur ser du på de händelser som leda fram till regeringsombildningen?
– Under mina 23 år i riksdagen har jag aldrig sett något liknande, något så oseriöst. Jag är djupt kritisk till alliansens agerande. De borde ha inväntat konstitutionsutskottets utredning innan de gör ett sådant utspel. Det är ett partipolitiskt spel snarare än kritik över politiska gränser.

Var det självklart att tacka ja på frågan om att bli ny infrastrukturminister?
– Ja, i det här fallet och under rådande omständigheter var det självklart. Det är en skyldighet man har.

Hur har din första tid på posten varit?
– Omtumlande. Att hantera frågan om Transportstyrelsen, och försöka skapa ordning och reda i den affären tog tid. Jag fick börja med att besöka verksamheten där och sedan tillsätta ett par utredningar. När det var gjort började jag läsa in mig på de utmaningar som väntar och att träffa nyckelpersoner.

Vilka utmaningar innebär jobbet för dig?
– Det är stora utmaningar. Vi ska komma ihåg att det är ett år till valet och att det råder politiskt högtryck nu. Dessutom ska vi inom kort göra kraftiga investeringar inom infrastruktur. En annan utmaning är att få alla att dra åt samma håll. Vi måste nå en politisk samsyn och se till att alla, både politiker och aktörer i branschen, drar åt samma håll.

Hur ska politiker och branschen nå samsyn?
– Jag är en förhandlare och man får se det som en process. Jag ska träffa aktörer och intressenter och se till att öppna upp för dialog och diskussion.

Alliansen hotar med misstroendevotum om regeringen inte slopar tre planerade skattehöjningar, flygskatt, höjda marginalskatter och 3.12-reglerna. Vad säger du om det?
– Tanken på misstroendevotum på grund av föreslagna skattehöjningar strider mot de grundläggande politiska processerna. Jag är djupt bekymrad över att oppositionen tänker tanken att på det sättet tycka undan delar av budgetarbetet. De får helt enkelt se till att göra bättre ifrån sig i nästa val så att de sitter i ett bättre förhandlingsläge.

Det har förekommit uppgifter om att regeringspartierna ska dra tillbaka två av de tre planerade skattehöjningarna, och endast låta flygskatten vara kvar. Stämmer det?

– Det kan jag inte kommentera. Det är på lagrådsremiss nu.

Varför behövs en flygskatt?
– Flyget bör bära sina egna klimatkostnader.

Hur ska du närma dig byggbranschen?
– Genom dialog. Jag har en lista med personer och aktörer jag vill träffa och jag har redan börjat med det arbetet.

Underlättas det av att en tidigare infrastrukturminister, Catharina Elmsäter-Svärd, nyligen blivit ny vd för Sveriges Byggindustrier?
– Ja, jag är säker på att vi kan få till ett bra samarbete. Jag känner henne sedan tidigare så jag ringde och gratulerade henne direkt när jag fick veta.

Vad har du för relation till byggbranschen?
– Med jämna mellanrum har jag haft nära kontakt med branschen, och jag har jobbat mycket med näringslivspolitiska frågor. Som lokalpolitiker var jag aktiv i Videum, och var med och tog fram initiativet till en plan för träbyggandet i kommunen. Som smålänning uppskattar jag särskilt byggande i trä. Det är ett flexibelt material med fantastiska möjligheter.

Varför kommer du att bli en bra infrastrukturminister?
– Jag har en lång erfarenhet av politiskt arbete. Dessutom är jag som sagt en förhandlare och min utgångspunkt då är att leta fram det bästa hos motståndarna, inte att leta fel. Jag tycker att det är mera konstruktivt och leder framåt. Andra egenskaper som underlättar är att jag är en god kommunikatör och jag är nyfiken. Jag vill alltid veta vad som finns runt hörnet.

Hur ser ditt eget resande ut?
– Jag är allätare. Jag pendlar mellan Växjö och Stockholm med tåg eller flyg, jag kör gärna bil och så har jag en racercykel som jag tar ut på landsvägarna.

Fakta: Tomas Eneroth

Gör: Intrastrukturminister sedan 27 juli i år
Ålder: 51 år
Bor: I Växjö och pendlar till Stockholm
Familj: Fru och vuxen son
Bakgrund: Har studerat sociologi och statsvetenskap vid Högskolan i Växjö, 1988-1993.
Ledamot i Kronobergs läns landsting mellan 1991-1994.
Riksdagsledamot sedan 1994, med befattningar som bland annat politisk sakkunnig i utbildningsdepartementet, ordförande i socialförsäkringsutskottet, ledamot i krigsdelegationen, vice ordförande näringsutskottet, ledamot i pensionsgruppen, ledamot i utrikesnämnden och ledamot i riksdagsstyrelsen. Från 2014 och fram tills han fick ministeruppdraget var han gruppledare för socialdemokraterna i Sveriges riksdag.
Intressen: ”Musiken ligger mig varmt om hjärtat. Växte upp i en musikerfamilj och jag spelar själv trumpet i en orkester. Andra intressen är friluftsliv, jag är gammal scout och gillar fjällvandringar och hajker.  Fotboll är också ett stort intresse. och fotboll. Följer med stort intresse Växjö DFF och Östers IF.”
Favoritbyggnad: Flera. Men en av dem är stadsbibilioteket i Växjö. Det byggdes på 1960-talet och fick sedan en tillbyggnad i början av 2000-talet. Det är en utmärkt kombination av vacker arkitektur och nya, moderna lösningar.