Nyheter

En konst att rekrytera rätt

NCC Campaign Everyday Problemsolver. Fotograf: Erik Johansson

Det är högtryck i byggbranschen.

NCC har, liksom övriga byggföretag, ett stort rekryteringsbehov, och tar hjälp av fotokonstnären Erik Johansson för att nå nya målgrupper och väcka nyfikenhet. 

– Med kampanjen hoppas vi nå andra yrkesgrupper än de vi redan har en dialog med idag, säger My Kiiman-Håll, ansvarig Employer Branding på NCC.

Under maj genomför NCC en kampanj med bilder skapade av fotokonstnären Erik Johansson med syftet att nå nya målgrupper och väcka nyfikenhet. 

– Vi behöver vidga bilden av oss som företag likväl som att bredda vår rekryteringsbas  och få in nya profiler för att klara vår framtida kompetensförsörjning. Vi hoppas att samarbetet med Erik Johansson ska få fler att få upp ögonen för NCC och våra ambitioner, säger My Kiiman-Håll, ansvarig Employer Branding på NCC.

Kombinationen av högkonjunktur i byggbranschen och förändrade byggproceser gör att NCC har en offensiv tillväxtstrategi och kontinuerligt söker nya medarbetare.

– Vi kommer in tidigare i projekten idag vilket gör att det behövs andra kompetenser. Ingenjörer är vår bas, men det behövs även mer kompetens inom till exempel beteendevetenskap och hållbarhet. 

För att nå ut bredare samarbetar NCC med Erik Johansson, fotograf och retuscherare som  under många år ställt ut sina spektakulära och surrealistiska bilder runt om i världen. Han arbetar mycket med att avbilda idéer snarare än en exakt verklighet.

– Erik Johanssons bilder och arbetssätt att på ett surrealistiskt sätt avbilda idéer föll vi starkt för och tyckte att det passade för att illustrera att vi är företaget ”Beyond Construction”, säger My Kiiman-Håll.

Erik Johansson nappade på NCC:s förfrågan.

– En vision är ju både något drömlikt men samtidigt något realistiskt, något som både ska intressera och inspirera. NCC:s tanke att se bortom själva byggandet, Beyond Construction, och sätta det i ett större sammanhang var det som inspirerade mig, säger han.

Kampanjen består av sex bilder och kommer att synas i digitala annonser samt på storbildstavlor i Malmö, Lund, Helsingborg och Stockholm under maj månad. Kampanjen är framtagen i samarbete med Garbergs.