– Skylten är den enda fysiska information som vi hittills ”gett ut” om Elinegård förutom hemsidan. Något mer har inte behövts. När vi satte upp den för snart ett år sedan ökade antalet intresseanmälningar dramatiskt och redan nu har 1 000 personer anmält sig, vilket är betydligt fler än vanligt innan ett bostadsbygge börjat, säger marknads- och försäljningschef Michael Jönsson, NCC Boende Syd.
I årets tävling ville Svenska Publishing Priset, landets största tävling i grafisk kommunikation, lyfta fram korta budskap eftersom de ofta är de svåraste.
– I Elinegårds fall har man lyckats på ett helt gigantiskt sätt. Skylten syns direkt när man passerar den. Den är snygg och passar in i landskapet. Det finns heller ingen tvekan om vad den vill kommunicera – här växer ett nytt område fram. Bokstäverna står framför det område de beskriver. Den var mycket lätt att utse som vinnare, säger Peter Ollén, ordförande för Svenska Publishing Priset.
NCC Boende och Ikano Bostad bygger Elinegård och gav reklambyrån GivAkt i uppdrag att ta fram en annorlunda lösning på de traditionella byggskyltarna som ställs upp där nya bostäder byggs.
Skylten Elinegard.se är kanske Sveriges största webbadress med sina tre meter höga bokstäver som lyser i skiftande färg. Den är placerad där stadsdelen byggs och intill Annetorpsvägen där många Malmöbor och besökare passerar dagligen.
Elinegard.se kommer att stå på åkern ända tills stadsdelen med 1 500 bostäder för omkring 3 000 personer är klar.