Att vara takmontör innebär så mycket mer än att bara täcka tak med tätskikt. Men för att lyckas utbilda och rekrytera fler takmontörer måste branschen ta gemensamma krafttag för att öka yrkesstoltheten.
Det är tidig morgon och du ska till jobbet. Men istället för att låsa upp dörren till ditt kontor med fyra väggar, tar du dig upp till ett kontor i det fria. Här finns inga ramar. Och din utsikt slår de flestas. Du tar ett djupt och friskt andetag. Nu är du på topp.
Den vardagen möter de flesta takmontörer och ändå är det svårt att rekrytera hantverkare inom just denna kategori. Varför?
En takmontör, även kallat takläggare, har ett varierande yrke som innebär att hen täcker taket på en byggnad med tätskikt av olika material. Takmontörer isolerar även taket och skyddar det mot fukt. Jobbet kräver därför både kunskap och att man tål väder och vind.
Så beskrivs oftast yrket som takmontör vid en enkel sökning på Google. Men är det verkligen så enkelt?
I takt med ett skiftande fokus mot mer miljövänliga alternativ till tak på senare år och en rivande teknisk utveckling inom branschen, ställs det högre krav än någonsin på yrkesskicklighet och utbildning. Takproducenter måste anpassa sig efter nya krav om kvalitativa produkter med ett tydligt miljöansvar, medan takmontörer måste anpassa sina tekniker för att lägga taken rätt och i enlighet med dessa krav.
Dagens beställare är medveten och modern och vill ha lösningar som är anpassade för nästa generation. Hen vill ha tak som minskar energiförbrukningen och CO2-utsläppen – och gärna imorgon.
Detta något vi på Derbigum pratar om löpande, som leverantörer av tätskikt menar vi att det är skillnad på tak och tak, tätskikt är inte bara svarta idag. De är så mycket mer. Det kräver utbildning, där både hårda och mjuka värden spelar in. Just det är något vi lagt vikt vid i många år, men för att få fler att vilja utbilda sig krävs det mer än så. Vi pratar dagligen med takentreprenörer som uttrycker sin förtvivlan över hur svårt det är att rekrytera kvalificerade takmontörer – och det i sin tur, påverkar även vår produktionstakt.
Den nya tidens material och marknadens krav kräver erfarna, moderna och utbildade takmontörer och snabb anpassning. Vi borde därför tala mer om yrkesskicklighet, prestige och kunskap när vi talar om yrket som takmontör. Vi måste prata framtid, hur ”coolt” det är att dra nytta av nya tekniska fördelar och att det handlar om så mycket mer än att bara ”lägga” tak, för att locka fler till skolbänken.
Det är på tiden att ta gemensamma krafttag för att öka yrkesstoltheten. För precis som vi sätter ribban högt när det kommer till materialval, är det minst lika viktigt att höja hantverkaryrket till skyarna.
Fredrik Slättberg, Sälj- och marknadschef, Derbigum Sverige AB.