I Högdalen i södra Stockholm, på en oanvänd yta mellan tunnelbanestationen och infartsvägar, byggs det som ska bli Stockholms största skatepark. Det är Stockholm stad som avsatt 30 miljoner till detta projekt. Ytan på 4000 kvadratmeter ska innehålla bland annat flatland, en bowlride och en ditchpark.
Alla hopp och åkytor gjuts i betong, totalt kommer det att gå åt cirka 1200 kubik. För att få till denna anläggning krävs många speciallösningar. Varken gjutteknik, underentreprenörer eller betong är standard.
Amerikanska Artisan Skateparks ansvarar för betongjobben och har specialister, som alla har minst 20 års skateboardåkande i ryggen, från USA på plats för att bidra med kunskap om material, underlag och gjutteknik. Att skapa så lite friktion som möjligt genom glatta och högblanka betongytor och att hitta rätt radier för spännande ytor hör till utmaningarna.?
Amerikanerna sprutar betongen, cirka 16 kubik per dag, med slangar. Arbetsutförandet är speciellt, liksom den yta man vill få fram. I beställarens kontrakt fanns krav på att det företag som utför jobbet ska ha minst 8000 kvadratmeter skatebordanläggning på sin meritlista, detta för att parken ska få internationell standard och vara godkänd för tävlingar.
Även på betongen ställs det stora krav.
Swerock har cirka 3000 recept på betong. Inget av dessa duger dock när man levererar till skateboardparken.
– Vi har fått omfördela mängderna för att få fram alla de egenskaper vi vill åt. Betongen måste vara tillräckligt fast för att ligga kvar på de branta ytorna samtidigt som vi måste behålla finmaterialet som behövs för att få fram de blankputsade, fina åkytorna, Swerocks teknikchef Staffan Carlström.
Ingredienserna är de vanliga; ballast, cement och vatten. Däremot har man laborerat med mängderna. Cementen måste också innehålla luft för att vara frostbeständig och klara frysning och upptining. Det är Swerocks fabrik i Länna som tillverkar betongen. Här använder man inget naturgrus utan bara ballast från krossat berg för att slippa tära på naturresurserna.
Underlaget är avgörande när man åker skateboard.
– Ytan stålslipas för hand för att det ska bli en fin friktion mot hjulen, berättar Andreas Thordewall.
Hela området är på 12 000 kvadratmeter och där ingår även en inomhushall på 1500 kvadrat, toaletter och en parkeringsplats.
Skateföreningen Stockholms Subsurfers har kämpat för den här parken i nio år. Som Byggvärlden tidigare berättat fick de ursprungliga planerna på att bygga Europas största anläggning stryka på foten. 2009 körde projektet fast när upp emot tio miljoner kronor saknades till infrastrukturen i området.
– Tyvärr är det bara halva parken som byggs. Bland annat har man prutat bort streetplazan vilket är synd eftersom street är den populäraste disciplinen, som 95 procent av alla åker, säger Johan Sandström, vice ordförande i Stockholms Subsurfers. Det viktigaste för oss är inte att parken blir störst, utan det viktigaste är att man anpassar den för ungdomar. Varför man ska bygga 45 parkeringsplatser istället för en streetplaza förstår vi inte. Ungdomar har ju ändå inte bil utan tänker på miljön genom att åka kollektivt.
Men efter många års väntan får nu i alla fall Stockholm en skateboard-anläggning av klass. I augusti 2011 var det byggstart och ett år senare, i augusti 2012, ska skateparken i Högdalen stå klar. Sveriges största finns redan i Malmö, men även parken i Högdalen imponerar på de amerikanska betongarbetarna.
– Det här blir en riktigt bra skatepark som har det mesta. Skateboard verkar vara stort i Sverige. Jag har sett många duktiga unga skejtare här, säger John Saville från North Carolina.
Susanne Bengtsson
[email protected]
Inom skateboard finns fem discipliner:
Streetstyle– åkning i gatumiljö
Vertåkning – åkning i det som tidigare kallades ramper
Downhill – snabb åkning nerför
Slalom – som vanlig slalom
Freestyle– trick på platt yta