Det började på en orienteringsbana i Ronneby-skogarna på 1960-talet. Nu har Urban Edenströms fastighetsimperium Stronghold genererat över en miljard kronor. På vägen har han brädat Wallenbergarna, svikits av Morgan Stanley, sagt upp storkunder och gått på otaliga kändisfester. Fast själv tycker han att hans liv är ”lite torftigt”.
– Jag kan se mitt sätt att vara lite som ett svaghetstecken. Jag önskar ibland att jag hade fler intressen, men det är det här som är viktigt för mig, säger han.
Att en person som byggt upp ett så pass stort imperium inte är en Svensson-personlighet förvånar kanske inte. Men han är inte särskilt lik schablonbilden av en näringslivshöjdare heller. Han är till exempel inte född i någon rik eller känd finansfamilj. Han växte upp i Ronneby, Blekinge. Mamma var hemmafru, pappa lärare.
Han är inte heller intresserad av att berätta om sina bolag i media, vilket många andra vd:ar älskar. Han har medverkat i ytterst få intervjuer, men säger att han gör ett enda undantag för denna intervju.
– Jag har tackat nej till i stort sett alla intervjuer eftersom jag har velat lägga min tid och energi på att utveckla bolagen.
Blyg verkar Urban Edenström dock inte vara. Med jämna mellanrum dyker han upp på bilder från kändisfester på sajter som Stureplan.se, inte sällan tillsammans med kändisar som till exempel programledaren Lulu Carter.
Grunden för Stronghold lades dock i en fin finansfamilj, nämligen Wallenberg. Det var från det av familjen kontrollerade Investor som Urban Edenström köpte loss Newsec 1994. Niam bildades 1997 och den första fonden finansierades 2000. Mixen av verksamheter är smått unik, i alla fall på den nordiska marknaden, och gör dels att bolagen genererar affärer åt varandra men också att konjunktursvängningar inte slår så hårt. För tre år sedan bildades Stronghold för att förvalta dotterbolagen som i dag utgörs av:
Newsec är Skandinaviens största fastighetsrådgivare. Bolaget säljer bland annat analyser om fastighetsmarknaden samt strategisk rådgivning till investerare, fastighetsägare och lokalanvändare.
– Nu när den disponibla inkomsten ökar har Niam tagit ett jättebet på norsk konsumtionsökning. Grunden för det är Newsecs analys, säger Urban Edenström.
Läs resten av artikeln på tidningen Affärsvärldens nätupplaga