Breddad yrkeskunskap med fler kompetenser ger större chans till jobb, tror flera av eleverna på byggprogrammet i Nacka. Men samtliga elever i årskurs två som Byggvärlden pratar med tycker de får tillräcklig kunskap.
— Ja, absolut. Nästa år lägger de dessutom till ännu mer praktik i trean. Det tror jag man lär sig mest av, att göra det vi läst i teorin i praktiken, säger Björn Moestedt.
I deras klass med är det bara två elever som valt en annan inriktning än träarbete. Men förhoppningen om att få jobb är ändå stor.
— Hur många som helst väljer att bli snickare, men jag tror man måste kunna mer än att ”bara” bli det. Det går inte att lalla runt på byggen och vara halvduktig, säger David Hedlund, som liksom Björn Moestedt planerar att vidareutbilda sig efter gymnasiet och lärlingstiden.
Byggläraren Olof Linderoos skulle gärna se att hans elever fick mer än en yrkeskompetens. Men kritiken mot byggprogrammen tycker han är orättvis.
— Det här är behörigheter som det kostar pengar att skaffa sig även för yrkesarbetare. Det är klart, hade vi lärare med kompetens inom till exempel heta arbeten skulle vi kunna utbilda eleverna i det. Men det är samtidigt väldigt ont om vidareutbildning inom byggbranschen, de utbildningar som finns är på för låg nivå för att vi ska ha nytta av dem, säger han.