Nya Nissan Leaf är så mycket snyggare och bättre än sin föregångare att den skulle kunnat få ett nytt namn på köpet.
Men Leaf är idag ett begrepp och värt att behålla.
Jag vill minnas att Nissan Leaf hade elva mils räckvidd enligt gamla körcykeln och vi fick ett nytt ord i den svenska vokabulären med ”räckviddsångest”.
Men Leaf är inte längre en uddabil. Den är tänkt att användas som vilken mindre familjebil som helst. Den har ett bra baksäte, vilket innebär att barnen åker mer än bra, rymligt bagageutrymme och kan utrustas takbox.
Idag ser det lite annorlunda ut och nya Leaf har en räckvidd på 270 kilometer enligt den nya körcykeln, vilket innebär 378 kilometer enligt den gamla körcykeln. Enligt uppgift från Nissan ska den klara 160 kilometer i -30°, eller mer. Vet inte hur många som har längre till jobbet än så, men för de allra flesta är detta mer än nog i körsträcka. Dessutom är den ju alltid fulltankad när du åker hemifrån.
Men mycket annat är också nytt. Den har ett styvare chassi, vilket märks, och det nya utseendet har inte bara med estetik att göra. Den nya knixen på bakljuset gör den mindre känslig för sidovind och ökar räckvidden med i snitt 2,5 kilometer. Det är sådana fakta som kan komma i nästa upplaga av Trivial Pursuit, så lägg det på minnet.
Nya Leaf är också helt slät under och har naturligtvis Nissans senaste teknologi för förarassistans kallad Propilot. Det innebär att även Nissan nu har styrhjälp för att hålla bilen i en fil, adaptiv farthållning, hjälp vid kökörning och så vidare.
Man har också installerat något man kallar E-Pedal, vilket innebär att du kan kontrollera bilens hastighet nästan uteslutande med gaspedalen. Släpper du den så bromsar bilen in kraftigt, och den tänder till och med bromsljuset för att markera fartminskningen för bilar bakom.
E-Pedal går naturligtvis att koppla ur vid landsvägskörning. Då får du en mer måttligt motorbroms och kraftåtervinning, som också kan justeras efter tycke och smak. Och det finns en bromspedal.
Nissan Leaf har också ett modernt infotainmentsystem med Apple CarPlay och Androids motsvarighet, som än så länge inte fungerar i Europa. GPS:en hade en riktigt dålig dag i Köpenhamn, men hämtar sig säkert.
Och det är kul att köra elbil. Accelerationen är som hos en GTI-modell, och trots att vi på inget sätt körde snällt och dessutom fick köra med värmen på i det gråkalla Köpenhamn, så räckte batteriet för i alla fall fem timmars körning.
Grundpriset på 344 900 kronor är nog ”affordable” för de flesta, till och med som andrabil och inte minst om du räknar på insparat bränslekonto. Så med helt nya Leaf ligger Nissan också helt rätt i tiden på elbilsmarknaden. Detta är världens mest sålda elbil, och med den här modellen kommer nog inte det att ändra sig de närmaste åren.