WSP har fått uppdraget att projektera den nya tunnelbanelinjen som ska byggas i Stockholm.
Samtidigt får stockholmarna chansen att välja färg.
Det blir WSP som projekterar Stockholms nya tunnelbanelinje mellan Odenplan, Hagastaden och Arenastaden. Arbetet inleds nu och sträckan planeras vara klar år 2022.
– Det känns jättespännande. Förutom att det är ett stort uppdrag är det en milstolpe i Stockholms utveckling. Utbyggnaden är en förutsättning för Stockholms, regionens och i förlängningen Sveriges utveckling. Det är inspirerande att få vara en del i det. Vi känner stor respekt för ett stort och komplext uppdrag, samtidigt har vi byggt ett starkt team så förhoppningsvis får vi vara med på fler etapper i utbyggnaden, säger Magnus Meyer, vd på WSP.
Den största utmaningen med projektet är enligt honom komplexiteten.
– Det här är ett samhällsbyggnadsprojekt. Utbyggnaden får en enorm påverkan på de regionala strukturerna. Det ändrar förutsättningar för boende och fastighetsägare, både lokalt och regionalt. Man måste ha det i bakhuvudet när man arbetar med de här lösningarna. Det är inte bara en tunnelbana, det är något som påverkar hela samhället.
Landstinget har avsatt 400 miljoner kronor till köp av konsulttjänster för projektering av den nya tunnelbanelinjen. Hur stor del av pengarna som går till WSP är ännu inte bestämt.
Landstinget har nu även dragit igång tävlingen där stockholmarna själva kan vara med och välja färg på den nya tunnelbanelinjen. Förslag och motivering ska lämnas på webbsidan linjefarg.se. Tävlingen avgörs i september.
Den nya linjen är en del i den unika överenskommelse om tunnelbaneutbyggnad som staten, Stockholms läns landsting och fyra Stockholmskommuner tecknade i vintras.
Enligt överenskommelsen ska tunnelbanan byggas ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby. Dessutom ska blå linjen byggas ut till Gullmarsplan och kopplas samman med gröna linjen för att öka kapaciteten genom centrala Stockholm.
Totalt ska landstinget bygga 9 nya stationer och 19 kilometer ny tunnelbana. De fyra kommunerna Stockholm, Nacka, Solna och Järfälla har i gengäld lovat att bygga 78 000 nya bostäder i anslutning till tunnelbanans nya sträckning.