Bostadsutvecklarna BoKlok och JM har Sveriges nöjdaste kunder 2018 med ett NKI-värde på 76. Detta visar Prognoscentrets branschmätning av nöjdhet bland bostadsutvecklarnas köpare.
För första gången delas topplaceringen av två företag. Båda företagen är dock erfarna pristagare. BoKlok fick utmärkelsen även i fjol och har varit på pallen vid ytterligare ett tillfälle och JM prenumererade på förstaplatsen under flera år.
Resultatet redovisas på ett seminarium i Stockholm torsdagen 7 februari. Vid seminariet presenteras även det företag som kommer på tredje plats, HSB Projektpartner, med ett NKI-värde på 74.
– Vi är förstås otroligt glada och stolta över att än en gång få bekräftat från våra kunder att det arbete vi utför möter våra kunders förväntningar så väl. Bakom det fina resultatet ligger hårt arbete och ett stort engagemang från alla våra medarbetare, säger Johan Skoglund, VD och koncernchef på JM, som tagit hem förstaplatsen i kundnöjdhet hela sju gånger.
– Vi är väldigt glada och stolta över förstapriset. Alla i BoKlok jobbar hårt varje dag för att vi ska kunna skapa bra hem för de många människorna. Att vi kommer etta i år igen är ytterligare ett kvitto på att det går utmärkt att kombinera lågt pris, hög kvalitet och högsta kundnöjdhet, säger Jonas Spangenberg, VD på BoKlok.
Bostadsmarknaden har haft ett utmanande år. Branschindex landar 2018 på 70 vilket är ett lägre värde än året innan.
– Branschen har haft ett utmanande år med avstannande bostadspriser, försämrade lånevillkor och en trög försäljning. Vi ser också att nöjdheten sjunker överlag men många företag lyckas ändå ge sina kunder en bra köpupplevelse, säger Ellinor Lindström, operativ chef på Prognoscentret.
– Trots nedgången är Sveriges bostadsköpare fortsatt nöjda, men det är intressant att analysera vad som ligger bakom nedgången. Såväl servicen och bostadskvaliteten håller samma höga nivå som tidigare men kunderna upplever en lägre prisvärdhet vilket i stor utsträckning förklarar den försämrade nöjdheten.
– Efter år av prisuppgång finns det en förväntan hos nyproduktionsköparen att bostadens värde ska öka innan inflyttning. Nu sker inte det. Samtidigt försämras mångas boendekalkyler, t.ex. för att man får mindre pengar för den gamla bostaden och kanske måste man även amortera mer. I undersökningen tar sig detta uttryck i att prisvärdheten faller, säger Ellinor Lindström.
Även i garantiundersökningen (som genomförs två år efter inflyttning) sjunker nöjdheten. I detta skede är det dock inte en lägre prisvärdhet som förklarar nedgången utan snarare lägre kvalitet i verksamheten.
Undersökningarna har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på cirka 11 500 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.
Hjalmar Tågaborg, Peab, 89