Peab har fått uppdraget att bygga ut en av knutpunkterna med planskilda järnvägsspår i det Västsvenska järnvägssystemet, Olskroken.
Beställare är Trafikverket och kontraktssumman uppgår till 2 900 MSEK.
Olskroken är en central knutpunkt i järnvägssystemet i Göteborg och Västsverige. Här möts fem banor, de flesta i samma plan. Trafiken utgörs av såväl person- som godståg. Nya spår ska byggas för att separera godstrafiken från persontrafiken genom att järnvägsspåren får korsa varandra i olika nivåer.
Entreprenaden för Olskroken är uppdelad i två faser. I den första fasen som startade i december 2015 har Peab och Trafikverket i samverkan genomfört planering, projektering och framtagande av riktpris för projektet. I två av de sex entreprenaderna för det västsvenska järnvägsprojektet har Trafikverket testat ECI (Early Contractor Involvement) som samverkansmodell. Utöver Peabs entreprenad i Olskroken upphandlades även NCC inledningsvis på ECI-kontrakt i Centralen.
Projektet planeras att pågå till 2025.
Huvudentreprenader i Västlänken:
- Västlänken är en åtta kilometer lång tågtunnel för pendel- och regiontåg under centrala Göteborg.
- Tre nya stationer: Centralen, Haga och Korsvägen.
- Två tredjedelar av tunneln går genom berg och en tredjedel i jord.
- Bygget pågår mellan 2018-2026.
- Budgeten beräknas till 20 miljarder kronor (2009 års prisnivå)
- Källa: Trafikverket/Byggvärlden