Nyheter

Därför byter Veidekke logotyp

Veidekke byter logga. Personer i varselkläder och bygghjälmar
I dag lanserar Veidekke ny logotyp. Veidekke-namnet och den röda färgen bevaras och den grafiska profilen får ett lyft. Foto: Veidekke

Veidekke byter logotyp.
Den nya loggan hyllar Veidekkes ursprung, samtidigt som den ska lösa en del praktiska utmaningar som funnits med den gamla.

– Målet med bytet är att lösa de praktiska utmaningar som den tidigare logotypen har medfört. Vi har grävt i arkiven och strävat efter att hedra Veidekkes ursprung, samtidigt som vi förnyar det visuella uttrycket, säger koncerndirektör för Kommunikation och Varumärke, Kristina Andreasson.

Hon säger att dagens användningsområden och kommunikationskanaler har förändrats rejält sedan sent 90-tal, då nuvarande logotyp togs fram.
– I dag spenderar vi merparten av vår tid på digitala och ofta små ytor, såsom mobilen. Vår gamla logotyp krävde stort utrymme för att alla grafiska element skulle synas. Även på avstånd, till exempel vid byggplatsskyltning, var läsbarheten från längre avstånd inte tillräckligt god. Kvadraten syntes tydligt, men inte själva företagsnamnet.

Ändrades senast 1997

Senast Veidekke bytte logotyp var år 1997. På den tiden var företaget enbart verksamt i Norge. I dag har de verksamhet Norge, Sverige, Danmark och närmare 8000 medarbetare.

Orange varseljacka med Veidekkes nya logotyp över ryggen.
Nya loggan, med en symbol för gatsten. Tanken är också att det inledande V:et ska kunna användas ensamt. Bild: Veidekke

Veidekke startade med beläggning av gatsten i Norge år 1936. För att hylla Veidekkes ursprung behåller vi den kvadratiska formen, dock i mindre format, som en symbol för gatsten. Vi får också en V-symbol som fungerar väl på ytor med begränsat utrymme. Arbetet med den nya profilen påbörjades i samarbete med NoA och har färdigställts under det sista året, tillsammans med JCP Prad, säger Andreasson.

Bytet av logotyp kommer att ske successivt och enligt Veidekke är det för att göra det på ett så hållbart sätt som möjligt. Det betyder att logotyper på maskiner, arbetskläder, byggplatser, kontor och andra ytor, först ändras när ett byte ändå ska ske. Det innebär även att material som finns på lager, används upp innan material med den nya logotypen produceras.
– Det får ta den tid det tar. Hållbarhetsperspektivet är viktigare än en ”big-bang-lansering”. Vi är väldigt måna om att utrullningen ska ske på ett så hållbart sätt som möjligt, både vad gäller material och kostnader, säger Kristina Andreasson.