På Byggmässan förklarade Agneta Axelsson, Arbetsmiljöverket, bakgrunden till de nya arbetsmiljöreglerna och vilka de största skillnaderna mellan de nya och de gamla reglerna är.
– Bygg är hårt drabbad av olyckor och dessutom har det hänt mycket i branschen sedan de förra reglerna som kom 1999 så därför behövs en uppdatering nu, säger Agneta Axelsson, handläggare bygg- och anläggningsarbete på Arbetsmiljöverket som också varit projektledare för den nya föreskriften på Arbetsmiljöverket.
De nya reglerna trädde i kraft den 1 januari 2025 och berör byggherrar, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare och tillverkare av monteringsfärdiga byggnader berörs av förändringen.
– Det sker alldeles för mycket olyckor och dödsfall i bygg- och anläggningsprojekt samtidigt som arbetsmiljöfaktorer som till exempel fysisk belastning, vibrationer och damm leder till ökad ohälsa. Det går att förebygga arbetsmiljöriskerna på ett bättre sätt i planerings- och projekteringsskedet så att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, säger Agneta Axelsson.
En utmaning i byggprojekt är att det ständigt uppstår nya samarbeten, med nya konstellationer av arbetstagare från olika professioner som ska arbeta tillsammans under en begränsad tid. Riskerna för ohälsa och olycksfall varierar också dessutom beroende på vilken del av byggprocessen aktören befinner sig i. Planerings, projekterings- och samordningsfrågor blir därför en viktig del av det förebyggande arbetsmiljöarbetet, som ska anpassas efter byggprojektets, storlek, komplexitet och risknivå.
De nya reglerna tar upp hur arbetsmiljöarbetet ska organiseras. Exempelvis harr reglerna kring ansvarsfördelningen mellan Bas-P och Bas-U blivit tydligare.
Den nya föreskriften ställer högre krav på arbetsmiljöarbetet i tidiga skeden och innehåller tydligare regler om övergripande ansvar för att organisera och skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö.
Byggherren har det övergripande ansvaret, men alla aktörer ska bidra till att förebygga arbetsmiljörisker så tidigt som möjligt i processen.
– Till exempel så har arkitekter, precis som tidigare, ett stort ansvar för hur de val och lösningar de gör påverkar arbetsmiljön för de som ska bygga samt hur utformningen påverkar arbetsmiljön så att en byggnad eller anläggning fungerar arbetsmiljömässigt bra för de som ska arbeta i den färdiga byggnaden. Många jobbar redan förebyggande med arbetsmiljön på ett bra sätt, men alla gör inte det och för dem är det dags att börja. Det kan bero på att har inte varit lätt att hitta och förstå reglerna och hänvisningarna i den gamla föreskriften. Nu har vi gjort dem mer tillgängliga, säger Agneta Axelsson.
Hon säger att de nya reglerna kom uppfattas som att det är mycket att ta till sig och sätta sig in in.
– Det är som Vasaloppet: när man väl tagit sig uppför den första backen så går det lättare sen de nio milen som krävs. Så när när man väl satt sig in i strukturen så går det lättare sen.
På Arbetsmiljöverkets hemsida finns föreskrifterna och annat stödjande material som inspelade webbinarier med mera.
De nya arbetsmiljöreglerna
Nytt för byggherrar:
Den nya föreskriften (AFS 2023:3) lyfter fram vikten av att:
-
- se till att det finns rätt organisation och de resurser som krävs för arbetsmiljöarbetet i byggprojektet
- planera och organisera arbete och arbetsprocesser på ett sådant sätt att det skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö
- tydliggöra olika aktörers ansvarsområden och gränsdragningar mellan olika projekt som pågår samtidigt inom ett geografiskt område
- följa upp tidplanen för att säkerställa att det finns tillräckligt med tid för att förebygga olyckor och ohälsa
- följa upp och kontrollera arbetsmiljöarbetet
- vidta åtgärder när arbetsmiljöarbetet inte fungerar – under hela byggprojektet
- se till att arbete som medför omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa stoppas eller ändras
- se till att arbetsmiljöplanen och arbetsmiljöarbetet i övrigt lämnas över från Bas-P till Bas-U och vid byte av byggarbetsmiljösamordnare
- klargöra hur underlag från projektering överlämnas till Bas-U i de fall då projekteringen fortsätter efter att produktionen påbörjats
Nytt för projektörer:
-
- följa anvisningar från Bas-P i frågor som har betydelse för arbetsmiljön under byggskedet, för att möjliggöra samordning av planeringen och projekteringen
- i samråd med Bas-P, se till att föreslagna lösningar är förenliga med andra projektörers lösningar som har betydelse för arbetsmiljön i byggskedet
- redovisa skriftliga underlag till Bas-P med förslag på möjliga lösningar för allvarliga arbetsmiljörisker som kvarstår till byggskedet
- inom ramen för uppdraget, se till att utreda eventuella arbetsmiljörisker om nya metoder, tekniker eller material ska användas
- inför rivning, ombyggnation eller renovering, inom ramen för uppdraget, skriftligen dokumentera resultat av en sådan utredning. Du eller byggherren ska informera den som ska utföra arbetet om resultatet.
Nytt för Bas-P:
- börja med arbetsmiljöplanen så snart du blivit utsedd och planeringen och projekteringen startat
- kunna visa upp arbetsmiljöplanen under hela den tid du ansvarar för den
- informera projektörerna om hur samarbete och samordning ska organiseras och genomföras och vilka andra aktörer som kan påverka projektörens arbete
- kontrollera att projektörerna har rutiner för sitt arbetsmiljöarbete och följa upp hur de förebygger arbetsmiljörisker som kan uppstå i byggprojektet
- informera och meddela byggherren om det finns brister i projekteringsarbetet
- informera om arbetsmiljöarbetet som genomförts när du lämnar över arbetsmiljöplanen till efterträdande byggarbetsmiljösamordnare
- fortsätta samordna projekteringen om den fortsätter efter att arbetsmiljöplanen överlämnats.
-
Nytt för Bas-U:
- genomföra introduktion för de som ska arbeta på byggarbetsplatsen
- se till att byggarbetsplatsen hålls i god ordning och städas regelbundet
- begära in uppgifter om arbetsmiljörisker med åtgärder från entreprenörerna för att ge klartecken inför start av deras arbeten
- samråda med och ge entreprenörernas skyddsombud möjlighet att medverka i det gemensamma arbetsmiljöarbetet på byggarbetsplatsen
- kontrollera och följa upp entreprenörernas arbetsmiljöarbete i byggprojektet på ett systematiskt sätt
- informera och meddela byggherren om det finns brister som inte kan avhjälpas på plats
- ta emot uppgifter om arbetsmiljöarbetet i övrigt från tidigare byggarbetsmiljösamordnare när arbetsmiljöplanen lämnas över.
Nytt för den som projekterar monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar.
- ha rutiner för att samordna olika delar av projekteringen med avseende på säkerhet och arbetsmiljön under byggskedet
- ta fram underlag som beskriver hur de olika delarna ska stabiliseras, lyftas och monteras på ett säkert sätt
- följa upp montagearbetet för att kontrollera att byggnaderna eller anläggningarna går att montera på ett säkert sätt.
Källa: Arbetsmiljöverket