I en artikel i Kristianstadsbladet ifrågasätter Anders Fredriksson från Sveriges Byggindustrier om Byggnads rekryteringskampanjer verkligen bidrar till att öka jämställdheten i byggbranschen, som har rykte om sig att vara macho.
— Man måste fokusera på att få en attitydförändring för att förbättra jämställdheten. En kampanj som den här bidrar inte till det, säger Anders Fredriksson till Byggvärlden.
Byggnads kommunikationschef Matz Larsson är mycket irriterad över utspelet om kampanjen.
— Det här handlar inte om kampanjen egentligen. Det handlar om att de vill ge oss negativ publicitet nu när vi sitter i förhandlingar. Jag blir så irriterad över det här, för de vet mycket väl att vi har jobbat jättehårt för att få in fler tjejer i branschen. Ingen annan har reagerat på kampanjen tidigare, säger han.
Den här radioreklamen är upplagd som ett sportreferat där takläggarna på slutet säger ”Vi är stora, starka, stolta, internationella och vi sätter på bra”. Du tycker inte att det kan uppfattas som grabbigt?
— Det är en lek med ord, som man använder när man lägger tak. Jag är inte så insatt i hur man säger, men det är så det är tänkt. Men just den delen skulle man kanske kunna reagera på. Jag kan förstå att man kan uppfatta det grabbigt.
Det finns de som inte tycker att tjejer hör hemma i byggbranschen. Tycker du inte att man riskerar att göra den attityden värre med sådana här kampanjer?
— Självklart finns det personer som tycker så, det gäller nog alla branscher med en mansdominans. Den attityden måste man arbeta länge med för att förändra den. Så här efteråt när frågan lyfts, så var det kanske lite dumt att ha de där formuleringarna, säger Matz Larsson.
Anders Fredriksson säger att kritiken inte alls har med avtalsrörelsen att göra, utan med en nyhetsartikel om byggtjejer i samband med internationella kvinnodagen den 8 mars. Han nämner en berättelse från en förälder till en tjej som praktiserade på ett grävföretag, där det bland annat fanns utvikningsbilder på väggarna. Tjejen ville sluta praktiken där men vågade inte.
— Det talar för sig självt. Sådant måste man arbeta mot gemensamt. I min värld rimmar det ganska illa med att facket har en kampanj med uttrycken ”Fack you” och ”… vi sätter på bra”, säger Anders Fredriksson.