En av utställarna på Byggmässan Göteborg är Ahlsell, som framför allt kommer att lyfta fram sitt tjänsteutbud ihop med sina olika specialistskrån. – Tonvikten kommer att ligga på vårt tjänsteutbud, men också beslag och sakvaror samt vårt betongkomplement, säger Joachim Jungtell, försäljningschef på Ahlsell region Väst, Bygg.
Årets stora händelse för byggsektorn i landet är Byggmässan i Göteborg, som äger rum i Kviberg 26:e och 27:e april. Förutom alla talare, seminarier och andra programpunkter kommer över hundra företag och leverantörer att visa upp sina tjänster och produkter. En av dessa är Ahlsell.
– Byggmässan i Göteborg är den stora branschhändelsen i år i regionen. Ahlsell Bygg Region Väst vill förstås medverka och synas på den lokala marknaden. För oss är det viktigt att var dag jobba proaktivt och möta kunderna i deras vardag och miljö, säger Joachim Jungtell.
Ahlsell är landets enda heltäckande distributör med ett komplett sortiment inom installationsområdet, men det blir förstås bygg-segmentet som kommer att prioriteras och visas upp i Prioritet Serneke Arena.
– Vi kommer att ha en monter på tolv meter och bredvid denna ytterligare en där vi visar upp segmentet Ahlsell Workwear som är vår verksamhet inom Kläder&Skydd, säger Joachim Jungtell.
Rätt sak i rätt tid
Tyngdpunkten i den stora montern kommer att ligga på bolagets tjänste- samt specialistutbud.
– Vi benämner det tjänstelogistik, någon annan kanske kallar det byggplatslogistik. Men vad det handlar om är att varuförsörja rätt sak i rätt tid på byggarbetsplatsen. Det blir en viktig del i vår monter. Men vi kommer även att presentera beslag och sakvaror, inom det området har vi en egen specialistkår som finns på plats på mässan.
Ett annat område som mässbesökarna kommer att få ta del av är Ahlsells produktutbud inom betongkomplement, där man förutom att stå för varuförsörjningen även hjälper till med konsultation.
– Vi hjälper till redan på ritningsstadiet med att bland annat välja material, räkna ut åtgång, upprätta leveransplaner med mera säger Joachim Jungtell och fortsätter:
– För att ytterligare visa bredden på sortiment och utbud har vi också med det egna varumärket Ironside. Där finns allt från enkla handverktyg till laserinstrument och så vidare. Det blir framför allt produkter från Ahlsells egna byggsegment som marknadsförs på mässan.
19 butiker i regionen
Ahlsell Bygg i Väst har 24 medarbetare och inom samtliga segment i region Väst jobbar omkring 350 personer. Totalt har man 19 butiker i regionen med regionkontor i Mölndal. Joachim Jungtell lyfter fram Ahlsells totala produktkatalog som en konkurrensfördel.
– Vår stora produktbredd skapar möjligheter till kostnadseffektiva inköp för våra kunder när det gäller byggförnödenheter som därmed också ger en kostnadsbesparing för verksamheten. Samtidigt har vi också motsvarande sortiment och produktbredd för våra marknader inom VA, VVS, Ventilation, El, Fastighet, Industri vilket för många av våra kunder betyder allt under samma tak för deras respektive verksamhet.
Inte nattsvart för branschen
Byggsektorn står inför stora utmaningar kopplade till stundande lågkonjunkturen. Läget i omvärlden med framför allt en minskning av byggstartade bostadsprojekt är en funktion av detta. Enligt Joachim Jungtell kan det vara ett bra läge för byggbolagen att se över sina inköpsmönster. Och helt nattsvart är det inte för sektorn. Byggandet av till exempel skolor, sjukhus och övriga kommersiella fastigheter ihop med en hel del stora infrastrukturprojekt tuffar på bra.
– Vi märker att en del mindre byggare som primärt vänder sig mot privatmarknaden börjar möta lite mer utmaningar samtidigt som de större har bra täckning i sina orderböcker. Oavsett marknadsläge är det bra med en byggmässa där man får möjlighet att nätverka och möta kunderna.