Jobb i Sverige åt den tyska byggjätten kräver även i fortsättningen avtal med det svenska facket eller medlemskap i en arbetsgivarorganisation. Det säger ekonomichefen på det skandinaviska kontoret i Göteborg, Anders Ivansson.
— Utslaget i EG-domstolen var tydligt. Men vi avvaktar Arbetsdomstolens dom innan vi tar ställning till om vi ska ändra vår strategi, säger han.
Bilfinger Berger har sedan början av 2000-talet, i en vikande tysk marknad, satsat stort på Skandinavien. Och Sverige är fortsatt intressant, även om domstol och lagstiftare hittar andra sätt att tillåta fackliga stridsåtgärder än de regler som EG-domstolen underkände i december 2007.
— Vi har aldrig haft några bekymmer med den svenska modellen, säger Anders Ivansson.
I Sverige har Bilfinger Berger specialiserat sig på stora anläggningsprojekt. Svinesundsbron och en etapp av Götatunneln i Göteborg är exempel på det. Just nu är Bilfinger Berger igång med en bro på Botniabanan, en entreprenad på Norra Länken i Stockholm och man ingår dessutom i Malmö Citytunnel Group som bygger en stor del av Malmös järnvägstunnel.
Totalt har företaget ett 50-tal egna anställda i Skandinavien. Större delen av byggjobben utförs av underentreprenörer som har egna anställda.